Истината за застоялия начин на живот

Истината за застоялия начин на живот

По-голямата част от човешкия живот се прекарва на крак, но с появата на телевизията, компютрите и работата в офис, това се промени до степен да прекарваме в седнало положение по около 9 часа и половина, което е повече, отколкото спим в денонощието.

Организмът ни не е предназначен за такъв живот и това започва да се отразява върху здравето ни. Заседналият начин на живот увеличава риска от смърт до 40 процента при седене повече от шест часа дневно, дори и при физически упражнения.

Хората, които имат наднормено тегло и страдат от затлъстяване, седят като средно около два и половина часа повече от по – слабите.

За 20 години, независимо от непроменящото се ниво на физическа активност, времето, което хората прекарват седнали, се е увеличило с 8 процента, а нивото на затлъстяване се е повишило двойно. Това е защото в седнало положение фактически не се изразходава никаква енергия.

Истината за застоялия начин на живот

Докато седим, електрическата активност в мускулите на краката се изключва, изгарянето на калории намалява до една калория в минута, а ферментите, които изгарят мазнините, намаляват с 90 процента.

След два часа, прекарани в седнало положение, нивото на „добрия” холестерол пада с 20 процента. След 24 часа ефективността на инсулина намалява до 24 процента и се увеличава рискът от диабет. Хората, чиято работа изисква да седят, страдат два пъти повече от сърдечно-съдови заболявания, отколкото работещите прави.

За много от нас седенето по време на работа е неизбежно, но всъщност останалото време, в което седим, превръща проблема в смъртно опасен. Препоръчваният половин час активност дневно е недостатъчен, затова се опитвайте да прекъсвате по-често периода, в който се налага да седите.

Протягайте се, правете кръгчета в стаята или подскачайте. Ходенето изгаря от три до пет пъти повече калории от седенето. Тези, които седят три или повече часа пред телевизора, рискуват да умрат от сърдечен пристъп с 11 процента повече, от тези, които предпочитат разходките.

Времето прекарано в седнало положение се натрупва, независимо дали седим пред телевизора, на масата или в колата. Трябва по-често да ходим, да караме колело ида използваме стълбите вместо асансьора.

При всяка възможност ставайте и се старайте да прекъсвате седенето най-много на всеки час и половина или два. Седенето под ъгъл от 135 градуса оказва по-малко натоварване на гръбначния стълб, отколкото ако седим прави или наведени напред.

Човешкото тяло просто не е създадено да прекарва толкова време в седене. Само преди десетки години предците ни са работели на полето или във фабрики и проблемите на затлъстяването са били непознати. Тъй като вече не водим такъв живот, трябва да подпомагаме тялото си по други начини.

4.5
Общо 6 гласували
5 4
4 1
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати