Мерене на кръвно

Нормални нива на пулса

Сърдечният ви ритъм или честотата на пулсът ви представляват броя на ударите на сърцето в минута. Информацията за честотите на пулса е ключова за здравето и физическото състояние на хората от средна възраст. “Нормален” пулс е по–скоро много относителен термин, отколкото някоя определена цифра. Това зависи от няколко комбинации от фактори, които включват възраст, ниво на активност и нива на стрес, на които е подложен пациентът. Температура, силни емоции, позицията на тялото и теглото също могат да окажат влияние на честотата и нивата на пулса.

Как се измерва?

Пулсът можете да си измерите на няколко места по тялото, от където минават артериите близко до повърхността на кожата ви. Повечето хора избират да си измерят пулса от китката или от врата.

Можете да си измерите пулса на ръката си, използвайки показалеца и средния пръст на едната ръка и ще го усетите от вътрешната страна на другата китка, под основата на палеца си. Бройте ударите една минута, или за 10 секунди и умножете по 6. За да измерите пулса от врата си, поставете пак двата пръста под Адамовата си ябълка, в страничната мека и гладка част.

Независимо за кое от двете места говорим, натиснете леко, докато не усетите пулса. След това пребройте ударите в една минута, или за 30 секунди и умножете по 2. Броят им е честотата на вашия пулс. За да определите пулсът си в покой бъдете сигурни, че сте почивали и сте били в покой поне 10 минути по–рано. За да определите активния си сърдечния ритъм, измерете пулса си докато правите упражнения.

Не използвайте палеца си, за да измерите пулса си, защото в него също можете да усетите пулс и това ще доведе до неточно измерване. Приема се, че за един зрял индивид, в състояние на покой, от 60 до 100 удара в минута се счита за нормално. За атлетите и активно спортуващите, за нормални се смятат границите между 40 и 60 удара в минута.

Кои са нормалните стойности при умерени упражнения?

Сърдечен пулс

Според много изследвания нормалният пулс по време на умерени натоварвания и тренировки трябва да е между 50% и 70 % от максималното ниво на пулса /220 удара в минута/. Извадете вашата възраст от 220 и умножете по 5 и 7 за да откриете най–ниското и най–високото му ниво при леки и умерени натоварвания.

Например: при мъж на 70 години уравнението ще изглежда по следния начин: 220-70=150; 150*.5= 75; 150*.7=105; В този случай границата ще бъде от 75 до 105 удара в минута при 70 годишен мъж, по време на леки упражнения.

Какви са нормалните норми при тежки натоварвания?

При тежки и интензивни натоварвания пулсът трябва да е между 70% и 85% от максималното ниво на пулса /220 удара в минута/. Извадете вашата възраст от 220 и умножете по 7 и по 85, за да откриете най–ниското и най–високото му ниво, при тежки натоварвания.

За мъж на 70 години уравнението ще изглежда по следния начин: 220-70=150; 150*.7= 105; 150*.85=127.5; В този случай границата ще бъде от 105 до 129 удара в минута при 70 годишен мъж, по време на тежки натоварвания и упражнения.

Какво значи това?

Ако знаете, че нивото на пулса ви варира от нормалните нива, може да ви помогне да определите дали нямате някакви здравословни проблеми. Ако е твърде ускорен, можете да страдате от такихардия, може да имате инфекция или да сте дехидратирани.

Ако е твърде бавен, това може да са симптоми за брадикардия, което може да е опасно, ако е придружено с ниско кръвно налягане. Симптомите на ниски сърдечни ритми или пулс включват проблеми с отпадналост и световъртеж. Пулсът, който е труден за откриване или е едвам откриваем е също признак за здравословни проблеми. Важно е да се отбележи, че някои лекарства за високо кръвно налягане могат да намалят нивата на сърдечните ритми, така че ако вземате такива лекарства се посъветвайте с вашия лекар, за да можете да откриете нормалните нива пулса ви.

Ако някои от симптомите описани по–горе съвпадат с вашите, то незабавно потърсете съвет от личния ви лекар.

2.5
Общо 12 гласували
5 2
4 1
3 3
2 1
1 5
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Мария
Мария
09.08.2014 10:44
Оправете си сметките в статията. Излагате се.
8
1