Гризете си ноктите за здраве

Гризане на нокти

Колко пъти като дете сте слушали, че не трябва да гризете ноктите си? Най-вероятно стотици, а ако сте били от онези деца, които под стрес неволно са посягали към роговите израстъци в края на пръстите, твърде възможно е да сте отнесли е някой друг възпитателен шамар. Какво ще кажете за оригването на обществени места или плюенето?

Добрата новина е, че родителите ви не са били прави да ви тормозят и да мажат пръстчетата ви с разни ужасни горчиви препарати. Лошата е, ами – вече сте големи и няма значение. Но може да спести някое ужасно изживяване на децата ви.

Според д-р Хилъри Лонгхърст, имунолог в Националния Здравенноосигурителен фонд, дъвченето на нокти може да е полезно за здравето ви. Мнението на специалиста е, че: „Освен ако ръцете ви не са ужасно замърсени, бацилите които поглъщате, докато гризете ноктите си, всъщност подпомагат работата на имунната ви система“.

Спорт

Обяснението на този феномен е съвсем просто. Имунната ни система притежава памет. Всеки път, когато тя се сблъсква с дразнител – бацил или микроб, тя го запомня, „записва“ в имунната ни памет. Следващия път когато същия натрапник застраши здравето ни, имунната система е подготвена и изпраща срещу него „специално обучени войници“ – лимфоцити, които знаят как да се справят с на практика.

Гризането на нокти е еволюционно обусловено поведение. Все пак праисторическите хора не са разполагали с пили и ножици за да поддържат маникюра си. Така че, бъдете по-снизходителни към хората, които все още имат този неособено приятен навик. Бъркането в носа има съвсем същите ползи като гризането на нокти, но е далеч, далеч по-неприятно.

Оригване

Оригването в цивилизованите страни се приема за белег на ужасно и просташко поведение. Не толкова цивилизованите, според нашите представи, страни смятат оригването след обилно ядене за комплимент към готварските умения на домакинята и израз на удоволствие от вкусното ястие. Ние грешим.

Оригването е един от най-лесните и ефективни начини на тялото да се бори със стомашните киселини. Звукът всъщност идва от един вид клапа в дъното на гърлото. Газът, който изпускаме, когато се оригваме, е смес от въздуха, погълнат по време на хранене и въглероден диоксид.

Някои видове по-мазни или пикантни храни могат да утежнят естествения процес на образуване на газове, който се получава когато киселините се сблъскват с алкалната жлъчка, в резултат, на което се отделя газ. Изпускането на този газ е естествена физиологична реакция

Желане за оригване

Подтискането на естественото отделяне на газове може да доведе до нарушение на функцията на стомашната клапа и по този начин киселини да нахлуят в хранопровода ви и да създадат неприятно чувство на парене в гърлото. Може дори да направите спазъм на стомаха, който да се изрази в чувство на силна гръдна болка.

Пърденето е като оригването – просто въздуха използва алтернативен изход. Както обясняват лекарите: „Има причина за изпускането на газове – те надуват червата ни и ние трябва да се отървем от тях“. Образуването на газове е в следствие на ферментацията на протеините и въглехидратите.

Пърдене

Изпускането на газове става обикновено до 6 часа от консумирането на храната. Редовното изпускане на газове води до чувство на облекчение в стомаха и червата, премахване на напрежението. Задържането им може да донесе рязка болка и смущения в изхождането.

Плюенето е един от най-неприятните навици, но редовното плюене може да подпомогне дишането ви. „Колкото по-често плюем, толкова повече слюнка произвеждат жлезите в устата ни“, обяснява д-р Джан Дикинсън, лектор по физиология в Университета в Кент.

Обикновено хората дишат през носа си – така поетият въздух се затопля и овлажнява, като по този начин тялото ни по-ефективно абсорбира кислорода. Когато обаче тренираме или се занимаваме с усърдна физическа активност, несъзнателно поемаме въздух през устата си.

Поетия през устата въздух не е достатъчно овлажнени и затоплен. Клетките в задната част на гърлото реагират, като се възпаляват и се покриват с допълнителен слой слюнка, която да ги предпазва от студения въздух. Д-р Дикинсън съветва маратонците и спринтьорите, когато усетят натрупването на слюнка, да я изплюят, без да се притесняват къде се намират и кой ги гледа. Все пак здравето е най-важно.

Рейтинг

4.3
Общо 7 гласували
5 2
4 5
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари