Стави

Да раздвижим ставите

В профилактиката на всякакви ставни заболявания движението и гимнастиката играят наистина важна роля. Говорим за внимателни и премерени движения, които обаче трябва да се правят ежедневно, за да може да се повиши подвижността на ставите и да се усили мускулатурата. Не на последно място благодарение на всекидневните упражнения ще се повиши и тонусът.

Преди да започнем да правим каквито и да било упражнения, трябва да сме наясно с няколко неща:

1. От изключително значение е гимнастиката и раздвижването на ставите да се случва бавно и внимателно. Никакви резки движения или дълги физически натоварвания.

2. Упражненията трябва да бъдат с малка продължителност, но пък да се правят по-често.

3. Ако имате възможност, правете раздвижването на ставите в басейн. Когато движенията се правят във вода, те определено са по-лесни. Освен това топлата вода може да успокои ставната болка. Ако няма къде да използвате басейн или вана, можете да опитате с кърпа, която сте облели с топла вода – поставете я на проблемната става.

4. В случай, че има възпаление в някоя става, по-добре избегнете упражнението, което е свързано с нейното раздвижване.

5. Хубаво е упражненията, които сте си подбрали, да раздвижат всички стави (без активно възпалените).

Болни стави

6. Когато започнете да правите гимнастиката, не задържайте дишането си.

7. Ако не можете да ставате, проведете упражненията в легнало положение до толкова, до колкото е възможно.

8. Препоръчва се упражненията да не траят повече от половин час, а на всяка да се правят между 3 и 10 повторения.

9. Ако имате сериозен проблем и не можете самостоятелно, също не бива да се отчайвате. Помолете този, който се грижи за вас, да ви помогне в раздвижването.

Ето и няколко упражнения, които ще ви помогнат да раздвижите ставите си

– няколко упражнения за горни и долни крайници:

Упражнения за долни крайници:

- Лягате на твърда повърхност и събирате ръцете до тялото си. След това започвате да свивате и отпускате ходилата. След това започвате да раздвижвате ставите на глезените, като правите внимателни и бавни въртеливи движения.

- Следващото упражнение включва раздвижване на коленете, като за целта отново трябва да сте легнали по гореописания начин. Започвате да свивате краката в коленете, като целта е да не вдигате ходилата от масата, а само да ги приплъзвате.

Болка в ставите

- След като свършите с това упражнение, отново лягате по същия начин и вдигате крака си, като се опитвате да го придвижите възможно най-назад (към гърдите). Ако почувствате болка или дискомфорт, спрете.

- Последното ни предложение за долни крайници е свързано с раздвижване на таза. Отново в същата спокойна легнала позиция започвате да повдигате бавно таза и да го връщате на място.

Упражнения за горни крайници

- Първото упражнение започва с раздвижване на пръстовите стави. Започнете да ги свивате и отпускате в юмрук.

- Слагате ръцете си върху равна повърхност, като целта е дланите да се допрени до тази повърхност. Следва да започнете да раздалечавате и събирате пръстите си без да ги махате от масата.

- Събирате пръстите си в юмрук и започвате да правите въртеливи движения на китката.

- Застанете седнали с изправен гръб. Започнете да сгъвате и разгъвате лакътната си става.

- След това отново в седнало положение повдигнете ръцете си встрани и ги върнете до тялото в изходна позиция.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest
3
Общо 5 гласували
5 1
4 2
3 0
2 0
1 2
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати