Ezine.bg»Статии»Здраве»Лечение и Процедури»Само 2 процента от жалбите на бг пациента стигат до съда

Само 2 процента от жалбите на бг пациента стигат до съда

Пламена M.Пламена M.
Джедай
6k254
Пациент

В България няма гражданин, който да не е страдал от лошото държание на медицинските лица, както и практиката да се искат пари извън закона за получаване на определени привилегии, най-вече при болничния период. Ако не сте, то поне сте чували не един подобни случаи.

И тъй като средностатистическият българин вече знае правата си, обикновено в по-фрапантните случаи се стига до жалби. Те са разнородни и резултат от лекарски грешки, от липса на направления или от забавени ТЕЛК-ови решения. И не само.

Най-често нашенецът подава жалби срещу лошо отношение от лекуващия го лекар или ако му иска пари, пише БГНЕС. Но явно колкото и да се опитваме, решения липсват. За това говори статистиката, която показва, че едва 2 % от жалбите на българския пациент стигат до съдебна зала.

В цялата процедура по завеждането на иск има един основен елемент, който спира гражданите – високата държавна такса. Тя е изчислена на 4 % от стойността на предявения иск. По тази логика, обясняват запознати, ако твой близък е починал поради лекарска грешка, минималният иск ще бъде за 100 000 лева.

Лекари

Тогава трябва да бъдат платени 4 000 лева, за да се задвижи съдебната система. И това няма да са единствените разходи. Подобни суми са непосилна задача за по-голямата маса от хора у нас. При това в подобни случаи става въпрос за възрастни и неактивни хора.

Но дори да сте твърдо решени да заведете дело, идва следващият проблем - обективността на вещите лица при съдебните дела за лекарска грешка. Те се притесняват от колегите си лекари и трудно се решават да отчетат направено нарушение, дори то да е очевидно.

Съд

Спрямо тези факти малцина се осмеляват да се изправят срещу системата. Статистиката сочи, че през 2013-а година в Здравната каса са отчетени 2 милиона хоспитализирани. Сигналите от пациенти постъпили в Центъра за защита на правата в здравеопазването от друга страна са едва 200.

Това говори или за прекалено високо ниво на обслужването или за нещо друго. Не всеки е информиран за правата си, а дори и с него да са постъпили некоректно – не всеки би подал оплакване. В последните години обаче зачестяват оплакванията срещу държавата за отказано лечение в чужбина.

За да се справи с проблема, Българска Асоциация за Закрила на Пациентите започва проект, който ще продължи една година. Той ще следи съдебните дела в сферата на здравеопазването и ще анализира най-често срещаните нарушения. Освен това ще се даде ход на 6 вече внесени дела, имащи важно обществено значение.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest