Гликемичен индекс в различните храни

Гликемичен индекс в различните храни

Гликемичният индекс на храните е показател, който посочва скоростта, с която определен продукт се преобразува в организма ни в глюкоза, която е главен източник на енергия.

Колкото по-бързо се преобразува продуктът, толкова по-висок е гликемичният му индекс. За еталон е приета глюкозата, тя е с гликемичен индекс 100. Всички останали показатели се сравняват с гликемичния индекс на глюкозата.

Когато консумирате продукт с висок гликемичен индекс, рязко се повишава нивото на кръвната захар и организмът започва интензивна изработка на инсулин. Той намалява нивото на кръвната захар и не разрешава на мастните натрупвания да се преобразуват веднага в глюкоза. По този начин могат да се натрупат мазнинки – това е останало от първобитните ни прадеди, които понякога гладували дълго време, преди да намерят отново храна.

Но тъй като на нас не ни се налага да изразходваме много енергия, за да ловим мамути, трябва да консумираме храни с нисък гликемичен индекс, ако искаме да поддържаме килограмите си в норма.

Кроасани

Продуктите с нисък гликемичен индекс по-дълго време остават в стомаха, като се разпадат постепенно до глюкоза и не предизвикват рязко покачване на кръвната захар. Поради тази причина консумацията на такива продукти осигурява по-дълго усещане за ситост.

Трябва да имате предвид, че бирата е с гликемичен индекс 110. Картофеното пюре е с индекс 90, а царевичният корнфлейкс – с индекс 85. Индекс 85 имат сварените моркови, пуканките и белият хляб. Чипсът е с гликемичен индекс 80, както и мюслите с ядки и стафиди.

Динята е индекс 75, както и тиквата, тиквичките и франзелите.

Галетата е с индекс 74, варените картофи са с индекс 70, както и повечето газираните напитки – кола, фанта и спрайт, варената царевица, сладката и конфитюрите, равиолите и тортелините, ряпата, оризът на пара, захарта и млечният шоколад.

Кроасаните са с индекс 67, а ананасът – с индекс 66. Индекс 65 имат бананите, пъпешът, кускусът, грисът и ръженият хляб. Сладката консервирана царевица е с индекс 59, а арабските питки и дивият ориз – с индекс 57.

Пълнозърнестият хляб е с индекс 45, фасулът и гроздето са с индекс 40. Портокалите, киселото мляко, суровите моркови са с индекс 35. С индекс 10 са броколите, гъбите, зелените чушки, зелето, лукът, доматите, зелената салата, патладжаните, чесънът и зеленият лук.

Рейтинг

4.5
Общо 4 гласували
5 2
4 2
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари