Израелски учени предполагат, че вече са разкрили защо е толкова трудно да се научи човек да чете на арабски език. Екип специалисти от университата Хайфа твърдят, че човек използва двете си полукълба, когато учи език.
Но започне ли да учи арабски, тази способност на мозъка му изчезва. Когато човек се опитва да прочете детайлизираните символи на арабската писменост, използва само лявото си полукълбо, тъй като то отговаря за разпознаването на такива детайли.
Когато някой се учи да чете на арабски, той трябва да запомни кой символ на коя буква съответства, а след това кой символ на кой звук съответства.
В арабския език е много сложна системата на функционирането, защото когато изговаряш буквите поотделно, трябва да обръщаш внимание на много дребни детайли.
Това са броят точки, разположени над един или друг символ. Професор Зоар Евиатар, който е ръководител на изследването, твърди, че особеността на арабския език се състои в това, че при неговото изучаване е практически невъзможно да се активира дясното полукълбо на мозъка.
Специалистите изследвали доброволци-студенти. Някои от тях говорели на иврит, други можели да четат и да говорят добре на арабски език. За да проверят коя част на мозъка работи активно при разчитане на символи, експертите направили специална програма.
Тя показвала буквите в продължени на една десета от секундата в една част на екрана, а после в друга. Когато очите виждат нещо в едната част на екран за много кратко време, за обработката на изображението е достатъчно да работи само едното полукълбо.
Екипът специалисти изчислил колко бързо и колко точно студентите определяли видяните от тях символи-букви първо на иврит, а след това и на арабски език.
Буквите на иврит, както и буквите на английски език карали студентите да използват ту лявото, ту дясното полукълбо на мозъка си. Но се оказало, че говорещите само иврит се държали като деца, когато трябвало да четат арабските символи.
Това им отнемало много време и въпреки това те правели много грешки, макар да използвали и двете си полукълба. Онези, които знаели да четат на арабски, използвали само лявото си полукълбо.
И възрастните, и децата използват двете си полукълба, за да научат нещо ново. Използването и на двете полукълба е това, което трябва да се прави при четенето на английски и на иврит, тъй като тази стратегия е мног добра при изучаването на друг език.
Оказва се, че хората, които искат да научат арабски език, трябва да се съсредоточават върху дребните детайли, което е неестествено за повечето хора.
Това обаче помага за постепенно преминаване към работа с лявото полукълбо. Получените резултати ще помогнат за по-лесното преподаване на арабски език на деца и възрастни.