Упражнения за добра дикция

Упражнения за добра дикция

Добрата дикция зависи най-вече от това дали вашият артикулационен апарат работи правилно. Неговата отпуснатост е най-честата причина за лошата дикция.

Ако редовно правите упражнения за добра дикция, няма да имате проблеми в общуването. Артикулационните мускули, които имат нужда от тренировка, са езикът, устните, носът, бузите, устната кухина и челюстите.

Устната кухина, която е важен резонатор, определя качеството на звука. Всички повърхности, които участват в артикулационния процес, трябва да бъдат свободни от прищипване.

Те трябва да са достатъчно подвижни, за да могат да отразят най-малката промяна на интонацията ви. Долната челюст трябва да е отпусната и свободна.

Упражнения за добра дикция

Устните спомагат за образуването на гласните и формират много съгласни звуци. Леката усмивка, която показва зъбите – а те са резонатори – осигурява добра дикция, при която гласът се чува перфектно.

За да правите правилно упражнения за дикция, ви е необходимо огледало. То трябва да е голямо, за да виждате цялото си тяло в него. Така ще виждате дали сте с отпуснато тяло, което обаче не трябва да е абсолютно неподвижно.

Първо упражнение: седнете с изправен гръб. Концентрирайте вниманието си върху лицето си. Повдигнете веждите възможно най-високо и ги задръжте така до пълна изнемога.

Силно затворете очите си и веднага ги отпуснете. Усмихнете се до ушите и веднага съберете устните си, като ги издуете напред.

Упражнение две: отпуснете долната челюст възможно най-ниско. Движете я налява и надясно, като задържате във всяко положение по три секунди. После движете напред и назад. Завършете с кръгови движения на челюстта.

Упражнение три: отворете устата си възможно най-широко. В това положение, с отворена уста, се опитайте да доближите устните си.

Упражнение четири: представете си, че езикът ви е мече за боядисване. Леко го подвийте и започнете да боядисвате с него небцето си. Постарайте се да го боядисате напълно, като максимално го обхванете докрая.

Упражнение пет: прозявайте се, като казвате звуците Аах, Оох, Еех, УУх.

Упражнение шест: Отметнете назад главата си и си представете, че правите гаргара. Издавайте характерните звуци.

Упражнение осем: надуйтедвете си бузи и след това рязко изпуснете въздуха. Повторете няколко пъти.

Рейтинг

3.7
Общо 19 гласували
5 5
4 7
3 3
2 4
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари