Много магазини по време на разпродажби, а някои – и по всяко време на годината – променят цените си, като слагат в края им.99. Но купувачът толкова често вижда това, че на пръв поглед не реагира на този маркетингов ход.
Може да изглежда доста глупаво да намалиш цената с една стотинка или евроцент, но тази ценова тактика е била разработена преди повече от столетие.
Никой не може да каже кой точно е създателят на този хитър маркетингов трик, но според експерти по въпросите на потребителите това спомага за по-големите продажби.
Завършването на цената на.99 е основано върху теорията, че хората са свикнали да четат отляво надясно и затова първата цифра от цената ни прави по-голямо впечатление, отколкото тези, които следват след нея.
Точно затова човек е по-склонен да купи продукт, чиято цена е 4.99, а не 5, тъй като мозъкът му подсъзнателно му подсказва, че четири е по-малко от пет.
Това, че разликата се състои в една монета, няма никакво значение. Хората винаги се опитват да намалят количеството усилия за решението относно покупката на дадени продукти, особено ако става въпрос за продукти с ниска стойност.
Освен това самата цена, която завършва на.99, подсказва на човек, че продуктът е намален, затова хората смятат, че правят изгодна покупка, като се поддават на този трик.
Някои магазини използват този трик, но по нов начин – те слагат накрая на цената цифрата 9, без да е задължително тази пред нея също да бъде девятка. Става въпрос обаче за кръгли числа, без монети.
При проведен експеримент с покачването на цената на рокли от 34 на 39 евро се оказало, че жените са по-склонни да купят роклята, когато цената й завършва на 9, въпреки че преди това е била по-евтина.