ezine.bg»Статии»Здраве»Наднорменото тегло е рисков фактор за диабет

Наднорменото тегло е рисков фактор за диабет

Пламена M.Пламена M.
Джедай
6k495
Наднормено Тегло

В света днес има над 200 милиона диабетици. У нас техният брой е малко над 4 % от населението. И почти 80% от всички диабетици с диабет тип 2 са с наднормено тегло.

Около 90 % от хората, страдащи от диабет тип 2 страдат от наднормено тегло. То е най-вече за сметка на концентрацията на мастна тъкан в поясната област.

Има определени граници за обиколката на талията. При мъжете тя е 94 см, а за жените – 80 см. Всичко над тези граници се смята за рисков фактор, способстващ развитието на диабета.

Диабет

Освен наднорменото тегло, като предпоставка не само за него, но и за появата на диабет, е заседналият начин на живот. Опасното съчетание – наднормено тегло и заседнал начин на живот, водят до прекомерно високо енергийно хранене и малък разход на енергия.

Когато мъж или жена премине границите, най-вече в областта за талията, то тогава се говори за наднормено тегло. То е рисков фактор за развитие на диабет поради повишено артериално налягане - над 130/80, на базата на стрес, наследственост и други фактори. В около 50 % от случаите диабетът е в комбинация с хипертония. Те вървят ръка за ръка и усложняват рисковете.

Вреди от наднормено тегло

Когато става въпрос за висок холестерол, той е и в съчетание с качествена промяна в съставките на мастната обмяна. В някои случаи общият холестерол може да бъде и нормален, а неговите съставки да са с отклонения. Депресивните състояния от друга страна също способстват за риска от диабет.

Често диабетът е наследствен. Поради това, подобни хора, предразположени към развитието му, трябва да контролират своята кръвна захар. Добре е да имат индивидуален хранителен режим, подсилен с повече двигателна активност.

Дори пациента да намали изходното си тегло с едва 5-10 %, то веднага ще получи значителни подобрения. Но ако задържи тези наднормени килограми или ги увеличи, рискът от диабет нараства - на всеки трети човек се пада един заболял.

Когато следите индексите на собственото си тегло, е добре да знаете колко и в какво съотношение са комплексните въглехидрати - 50%, мазнини - 25-30% (като наситените животински мазнини трябва да са под 10%) и белтъчините - 20-25%. Добре е в менюто да се включи риба, както и всякакви по вид физически натоварвания и спортове.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest