Водоразтворими витамини и техните функции

Водноразтворими витамини

Думата „витамин” идва от лат. вита-живот. Витамините са естествен катализатор на всички жизнени функции в организма. Част от тях се разтварят във вода, други от мазнини. Тук ще говорим за първия вид. Той включва Витамин В1, Витамин В2, Витамин В3, Витамин В5, Витамин В6, Витамин В12, Витамин H и Витамин U.

Витамин В1 (тиамин) регулира дейността на централната нервна система, повишава тонуса на мускулатурата на червата, стимулира дейността на стомашните жлези, играе важна роля при обмяната на въглехидрати, белтъчини и мазнини. При негов недостиг се усеща обща слабост на организма, подтиснатост, както и понижение на имунитета. Тиаминът се съдържа в големи количества в овеса и брашното с трици.

Витамин В2 (рибофлавин) регулира нарастването и зарастването на тъканите, като осигурява гладка и опъната кожа, без напуквания. Предотвратява рани и бръчки, прави ноктите, и косата по-здрави. При негов недостиг е възможно да се развие светофобия, "кокоша слепота", често срещани са конюктивит, кератит и други заболявания на очите. Косата става безжизнена и започва да пада. Ноктите пък стават чупливи. Витамин В2 и най- вече съставният му рибофлавин се съдържа в говеждия черен дроб, яйца, кашкава, извара, кисело мляко, сметана, мазната риба (скумрия, треска, по-малко в хек и калкан), в месото - говеждо, свинско, заешко, овеса, зеления грах, спанак, цветното зеле, сладкия пипер, зеления лук, копър. В по- малки количества се съдържа в грис, праз, моркови, лимони и др.

Млечни продукти

Витамин В3 (никотинова киселина, ниацин, витамин РР) регулира окислително-възстановителните процеси в организма, както и спомага за нормализирането на холестерина в кръвта. Способства образуването на еритроцити и левкоцити, и усилва кръвообращението. При негов недостатък се проявяват чувство на безсъние, слабост, раздразнителност, както и физически белези като запек, повръщане, и увеличение на теглото. Най- голямо съдържание на Витамин В3 има в говеждия черен дроб, бъбреците, езика, заешкото и говеждото, агнешкото, елда и кафе. В храни като грах, фасул и орехи също.

Витамин В5 (пантотенова киселина) регулира белтъчините, хормоните и веществата, помагащи на нервните импулси да преминават по нервите. При негов недостиг обмяната на веществата бива нарушена, косата побелява по-рано, а при деца води до забавяне на растежа. Този витамин може да бъде намерен в най-големи количества в месото, зеленчуците и плодовете, зърнените култури, семките, ядките.

Витамин В6 (пиридоксин, адермин) регулира белтъчините, подобрява усвояването на ненаситени мастни киселини, превръщайки линолевата киселина в арахидонова, способства нормалното функциониране на сърдечно-съдовата система и мускулите, участва в образуването на витамин В3 (никотинова киселина), благоприятно влияе на черния дроб, предотвратява образуването на песъчинки и камъни в бъбреците, положително се отразява на работата на нервната система, предпазва от затлъстяване. Неговият недостиг води до нарушаване обмяната на веществата, на белтъчините и аминокиселините. Пречи на работата на черния дроб и води до различни нервни разстройства. Най- голямо съдържание на Витамин В6 е регистрирано в мая, месото, черния дроб, бъбреците, мозъка, рибата, яйцата, бобовите растения и картофи.

Черен дроб

Витамин В12 (цианокобаламин, кобаламин), заедно с витамин В9 участва в процеса за образуване на кръвни телца, а малки количества от него се синтезират от микрофлората на червата. При недостиг може да се стигне до същите проблеми, като при Витамин В6. Съдържа се в месото, черния дроб, кашкавал и яйцата.

Витамин H (биотин). Участва в обменните процеси на въглехидратите и мазнините. При недостиг води до депресивни състояния, повръщане, отвращение към храна. Биотинът се съдържа в множество продукти от растителен и животински произход, особено в черния дроб, бъбреците, маята, орехите, цветното зеле и бобовите растения.

Витамин U (S-метилметионин) се нарича още "противоязвен", защото той подобрява метаболизма в стомаха и дванадесетопръстника и предотвратява появата на язва. Съдържа се главно в пресните зеленчукови сокове, магданоз, зелето, ряпата, сладкия пипер, моркови, лука, салатата, аспержи, домати.

Виж повече

Рейтинг

3.9
Общо 7 гласували
5 2
4 3
3 1
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари