Аюрведа: Характеристика на Питта дошата

Пита доша

Пита енергията е втората доша, разглеждана от аюрведическата медицина. Дошите са праната (енергията) в човека и една от съставните му части. Те се намират в храната. Всеки един човек попада в един от трите типа. Пита дошата е събирателно на огън и вода.

Характеристика на Пита дошата

Пита (енергия) се визуализира с огъня. Хората с пита доша са стройни и добре сложени. Отличават се със среден ръст и слаба мускулатура. Метаболизма им е доста ускорен. Имат добър апетит. Цвета на лицето им е жълтеникав, косите им са тънки, а ноктите - меки. По начало са амбициозни и предприемчиви, но при дисбаланс на огъня стават доста избухливи.

Регулирането на пита дошата става чрез приема на храни със сладък, горчив и стипчив вкус. Хората, попадащи в този тип, трябва да консумират главно зърнени и бобови култури.

Млечните продукти също са препоръчителни, с изключение на сметана и солените сирена. За пита дошата са благоприятни още цветно зеле, аспержи, кълновете люцерна, слънчоглед, а от плодовете – ябълки и грозде. По отношение на подправки са подходящи копър, канела, мента и кориандър.

Аюрведа

Храните, които могат да доведат пита дошата до дисбаланс, са целина, чушки, хрян, розмарин и градинският чай. Като вредни се считат фъстъци, фъстъченото масло, бадеми, шоколад и мед. Употребата на червени меса и сол е желателно да бъде сведена до минимум.

Соленият вкус характеризира водата и огъня - знаците на пита дошата. Солта засилва храносмилателната активност, отделянето на пот, слюнка и сълзи, но излишното и количество може да предизвика ранно побеляване на косата и поява на бръчки, както и редица кожни болести.

Факторите които увеличават дошите, водят със себе си и заболяванията. Разумното хранене е ключа към здравето. Храните, които имат зловредно влияние върху пита дошата са горещите, лютивите, ферментиралите. Цитрусовите плодове също. Горещото и влажно време влияят по синхронен начин.

За всички доши е препоръчително един ден в седмицата или поне два в месеца да се прави разтоварване на организма. Това се постига чрез пълен глад или лек режим на хранене.

За пита дошата не се препоръчват дълги гладувания, тъй като и тези разтоварващи дни, при правилно хранене през останалото време, биха били достатъчни този човек да се чувства в хармония със себе си.

Виж повече

Рейтинг

5 2
4 1
3 1
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати