Как действа натрият на тялото

Натрий

Въпреки че солта се смята за основен причинител на високото артериално налягане, тя играе съществена роля в регулирането на кръвното налягане, регулира функцията на мускулите и нервите. По тази причина е много важно дневният прием на натриеви продукти да бъде следен и ограничаван.

Натрият се разтваря в кръвта и играе ключова роля в поддържането на кръвното налягане. Освен това той привлича и задържа водата и така поддържа течната съставка на кръвта. Ако обаче приемът на сол е над нормите, се стига до задръжка на течности, кръвният обем се увеличава, кръвоносните съдове не могат да се разширяват и се стига до повишено налягане. И както всички знаем, високото кръвно налягане води след себе си редица проблеми за сърдечносъдовата система.

Мускулите и нервите от своя страна се нуждаят от електрически импулси, за да функционират правилно. Клетките им генерират електрически ток, като контролират потока на електрически заредени молекули, включително и натриевите.

И тъй като натрият представлява неизменна част от правилната нервна и мускулна функция, не е голяма изненада, че промените в неговите нива – високи или ниски, са от значение. Ниските нива на натрий (хипонатриемия) може да предизвикат мускулни спазми, крампи, главоболие, раздразнителност, безпокойство, гадене и умора.

Кръвно

По–сериозните симптоми са объркване, халюцинации, понижено ниво на съзнание и кома. Хипернатриемията (високи нива на натрий) прави човек апатичен и неспокоен, също предизвиква мускулни спазми и припадъци.

Човешкият организъм е устроен, така че да балансира нивата на натрий, за да не чувства тялото тези неразположения. Така например при ниски стойности бъбреците, които са отговорни за натриевата концентрация, го задържат, а при високи стойности – отделят натрий в урината.

По тази причина за хора, страдащи от бъбречни заболявания променящите се нива на натрий са много по–опасни. Човешкият организъм обичайно губи натрий с потта, каквито състояния на хипонатриемия са често срещани при спортисти.

Според Световната Здравна Организация дневният прием на сол при възрастни не трябва да надхвърля 5–6 грама, като тук се включва всичката сол за деня – включително и от готови храни. Всеки човек може да намали приема на сол, поне ако коригира дозата, която сам добавя към храната, защото е важно за Вашето здраве.

Виж повече

Рейтинг

4
Общо 4 гласували
5 2
4 0
3 2
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари