ezine.bg»Статии»Здраве»Здравни Съвети»Колко вредни могат да са слънчевите лъчи

Колко вредни могат да са слънчевите лъчи

Колко вредни могат да са слънчевите лъчи

Сигурно неведнъж сте чували колко вредни могат да бъдат слънчевите лъчи и от какво огромно значение е да предпазвате кожата си със слънцезащитни продукти.

Ултравиолетовите лъчи са канцерогенни за човешкия организъм. Те са основната причина за поява на рак на кожата. Съществуват редица изследвания, които потвърждават, че всеки един от трите основни вида рак на кожата (базално-клетъчен карцином, плоскоклетъчен карцином и меланом) са причинени от излагане на слънце. Статистиката сочи, че 90% от раковите заболявания на кожата се дължат на слънчевата радиация.

Светлите хора изгарят по-лесно на слънце, защото организмът им по-трудно произвежда пигмента меланин. Тогава освен зачервяване на кожата човек може да почувства и отпадналост, дори и да повиши телесната температура.

Предполага се, че към слънчевите алергии съществува генетично предразположение. Основен фактор в развитието на това заболяване е образуването на свободни радикали в кожата, причинени от UV-радиацията. Това предизвиква оксидативен стрес (увреждане на клетъчните мембрани, ДНК и протеините) на който имунната система реагира чрез възпаления и обриви.

UVA и UVB лъчите са малка част от слънчевото лъчение, но са основните причинители за вредния ефект на слънцето върху кожата.

UVA лъчи, които водят до остаряването на кожата и увреждат ДНК на клетките й. Вследствие на влиянието им се образуват бръчки и се развиват някои видове туморни кожни заболявания.

UVB лъчи - директно увреждат ДНК на кожните клетки. Това са лъчите, които водят до изгаряне на кожата при излагането й на слънце. Те се свързват с повечето видове рак на кожата. UVC лъчите не проникват през атмосферата.

Продължителното излагане на слънчевите лъчи или високата им честота увреждат тъканите на очите и могат да причинят проблеми със зрението. Ефектът обикновено изчезва в рамките на няколко дни, но може да доведе и до допълнителни усложнения на по-късен етап.

Важно е да знаете, че някои лекарства усилват въздействието на слънчевите лъчи върху организма т.е. притежават фотосенсибилизиращо действие. Списъкът на тези лекарства е дълъг.

Много от тях се приемат от хронично болните до живот, а за усложненията от слънчевото въздействие най-често не е написана нито дума в инструкциите към препарата.

Как да се предпазим от вредните слънчеви лъчи?

Слънчевите лъчи могат да са опасни

UV лъчението може да причини както краткосрочни проблеми като слънчево изгаряне, така и дългосрочни проблеми като рак на кожата. Следователно защитата от слънце трябва да бъде приоритет през лятото, когато UV лъчението достигне максимални нива.

Плажният лосион със защитен фактор срещу UVA и UVB радиация е, разбира се, най-ценният съюзник по отношение на слънчевите лъчи. Понякога обаче се нуждаете от допълнителна защита, от която можете да се възползвате, ако използвате някои дрехи, аксесоари и др. Как можете да се предпазите от слънцето освен с плажния лосион?

Носенето на дрехи, изработени от подходящи материали - някои материали абсорбират UV лъчи, докато други отразяват слънчевата светлина, усилвайки ги. Може да мислите, че защитавате кожата си, като носите бяла памучна тениска, но грешите, блуза от полиестер, ликра или друг синтетичен материал по-добре предпазва кожата от слънчева радиация. Също така матовите материали като лен поглъщат по-добре UV лъчи в сравнение с лъскавите материали като изкуствена коприна, която отразява слънчевата светлина и радиацията. И дебелината на материала е важна, тъй като дебелите материали като деним предлагат много по-голяма защита от тънките материали, през които лъчението може лесно да проникне.

Не бива да се пренебрегва и цветът на дрехите. Боядисаните материали по-добре абсорбират UV лъчите, като по този начин намаляват излагането на кожата на тях. Тъмните дрехи са склонни да абсорбират повече UV лъчение в сравнение с дрехите в светли, пастелни цветове. А силните цветове като наситено червено абсорбират UV лъчи, защитавайки кожата.

Носенето на плажни шапки с широка периферия допълват слънцезащитната защита, предлагана от крем за лице, но също така предпазват скалпа и косата, които също са засегнати от слънчевите лъчи.

Изберете шапка без дупки, за да бъде по-добре защита от опасните слънчеви лъчи.

Подслонете се под плажния чадър - големи плажни чадъри, изработени от материали, които предлагат слънцезащита (UPF), могат да ви предпазят от слънцето, особено във времевия интервал 10.00-16.00 часа, когато не се налага да се излагате на слънчевите лъчи, защото нивото на радиация е много високо. Изберете чадър в ярък цвят, а не в светъл нюанс, ако искате да се възползвате от по-голяма защита от слънцето.

Носете слънчеви очила с поляризирани лещи и UV защита - ултравиолетовите лъчи също влияят на зрението ви, така че слънчевите очила, които предлагат защита, са незаменими през лятото. В идеалния случай трябва да изберете чифт слънчеви очила с извънгабаритни рамки, които да покриват очите и контура им възможно най-добре. Колкото по-добре прилягат чифт очила на носа ви, толкова по-голяма защита ще ви предложат, защото няма да позволят на лъчите да проникнат в рамките.

Поляризираните стъкла са добра идея, защото позволяват на окото да се отпусне, но не осигуряват защита срещу UV лъчи. Прочетете внимателно какво пише на етикета на слънчевите очила, когато ги купувате. В идеалния случай пишете: поляризирани лещи, които блокират UV лъчите.

Масла за слънцезащита

Защита от слънцето с кокосово масло

Привържениците на здравословния начин на живот, който избягва всякакви химикали, срещат трудности, когато търсят плажен лосион възможно най-естествен, без химически съставки.

Морковено масло - качественото морковено масло има SPF 40, най-мощната природна съставка, що се отнася до слънцезащита. Освен това е изключително богат на антиоксиданти и има антисептични свойства, което означава, че подхранва и защитава кожата ви.

Масло от семена на малина - етеричното масло, получено от малинови семена, е богато на Омега-3 мастни киселини, но също така и на Омега-6 мастни киселини. То не само осигурява слънцезащита на кожата, но също така предотвратява появата на стрии, ако се използва редовно.

Масло от пшенични зародиши - маслото от пшеничен зародиш съдържа големи количества витамини като витамин Е, витамин К и витамин В. Също така създава защитен слой срещу ултравиолетовите лъчи, защитавайки кожата при излагане на слънце.

Масло от авокадо - маслото от авокадо съдържа голямо количество мононенаситени мазнини, мазнини, които образуват защитен слой върху кожата, предпазвайки я от радиация и предотвратявайки слънчевите изгаряния.

Освен споменатите по-горе естествени масла, всички останали масла имат SPF 10 или дори по-ниска. Следователно те не предлагат голяма защита, особено ако се използват, когато прекарвате повече време на слънце. Маслата със защита SPF 10 или по-малко са следните: масло от макадамия, зехтин, бадемово масло, сусамово масло, кокосово масло, масло от жожоба, рапично масло, соево масло, но също и масло от ший.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest

Рейтинг

5 3
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати