Симптоми при недостиг на витамин В5

Витамин B5

Пантотеновата киселина или витамин В5 е важен витамин от В-групата, който участва активно в поддържане здравословното състояние на организма. Той заедно с останалите представители участват в преработката на приетите въглехидрати в глюкоза, както и в усвояването и преработката на мазнините.

Витамин B5 е важен за поддържане на здрава коса, кожа, очи и черен дроб, а също и за правилното функциониране на нервната система.

Обикновено недоимъкът на тази киселина се проявява рядко и то по-често при недохранване.

Витамин В5 се открива в много хранителни продукти. Такива са зеленчуците, пълнозърнестите храни, пилешкото месо, яйцата, млякото, бобовите растения и други.

Първите симптоми, показващи недостиг на витамин В5, включват усещане за парене в областта на крайниците, съчетано с изтръпването им и нарушена координация.

Кожа

Този витамин е изключително важен за синтеза на ацетилхолин, който е необходим за нормалните мускулни контракции. По тази причина неговият дефицит може да предизвика мускулни крампи, скованост и усещане за изтръпване на мускулите.

Този витамин от В-групата е нужен за синтеза на холестерол, за производството на червени кръвни клетки, както и за продуцирането на хормони от надбъбречните жлези.

Пантотеновата киселина е нужна на тялото за производството на енергия. И в случаи на недостиг се усеща раздразнителност, умора и апатия. Възможно е и появата на диария, повръщане.

Витамин В5 спомага за обмяната на глюкоза и при липсата му се стига до спад в нивата на кръвна захар. Оттам са налице нарушения на съня, раздразнителност, безпокойство.

До изявата на симптоматика от недостига на тази киселина се стига по-често при определени групи хора. С повишен риск са бременните жени, както и тези, използващи орални контрацептиви, а също и пушачите, злоупотребяващите с алкохол и изложените на стрес хора.

Перорално лечение с пантотенова киселина е най-простият начин за лечение на симптоми на дефицит на витамин В5. Витаминът обикновено се доставя под формата на калциев пантотенат. Важно е да се увеличи консумацията на пресни плодове и зеленчуци.

Виж повече

Рейтинг

5 1
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати