Фолиева киселина: Всичко, което трябва да знаете

Фолиевата киселина е много полезна за бременните жени

Фолиевата киселина е форма на фолат, водоразтворим витамин, известен също като витамин B9. Тя е един от най-важните елементи за нашето тяло и от нея зависи правилното функциониране на целия организъм. Фолиевата киселина се приема чрез някои храни и хранителни добавки.

Дневен прием на фолиева киселина

Обикновено възрастен се нуждае от 400 мкг фолиева киселина на ден, докато бременните жени изискват 600 мкг на ден.

Ползите от фолиевата киселина

Приемът на витамин B9 са свързани с различни ползи за здравето, включително предотвратяване на дефекти в нервните тръби. Ниските нива на фолиева киселина в ранните седмици на бременността са свързани с дефекти на нервната тръба при бебета като малформации на мозъка, гръбначния стълб и /или гръбначния мозък. Обратно, децата на жени, които приемат фолиева киселина преди и по време на бременност, се раждат със значително по-ниски проценти на тези дефекти. Тъй като до 90% от жените нямат адекватни фолиеви нива за максимална защита срещу дефекти на невралната тръба, препоръчва се всички жени в репродуктивна възраст да приемат най-малко 400 mcg фолиева киселина на ден.

Предотвратяване на рак

Високите количества фолат могат да предпазват от рак, включително рак на гърдата, рак на белия дроб и рак на панкреаса. Това вероятно се дължи на ролята на фолиевата киселина в генната експресия - контролирайки кога гените са включени или изключени. Някои изследователи вярват, че ниските нива на фолиева киселина могат да доведат до понижаване на този процес, увеличавайки риска от анормален клетъчен растеж и рак. Ниските нива на фолати също допринасят за образуването на нестабилна и лесно разрушима ДНК, която може да увеличи риска от рак.

Сърдечни заболявания

Фолиевата киселина помага за намаляване на нивата на хомоцистеин, възпалителна молекула, свързана с развитието на сърдечни заболявания.

Храни, които съдържат фолиева киселина

Фолиева киселина: Всичко, което трябва да знаете
Снимка: 1

Естествените хранителни източници на фолиева киселина са черен дроб, леща, фасул, аспержи, спанак, артишок, ряпа и броколи.

Дефицит на фолиева киселина

Дефицитът на фолиева киселина е рядко срещан. Въпреки това хората с възпалителни заболявания на червата, тези, които пушат цигари или хората, които пият много алкохол, са по-склонни да страдат от подобен проблем.

Виж повече

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати