За пръв път на пазара пуснаха тениски, които са биоразградими. Първите 400 хиляди бройки вече са пуснати за продажба из Европа.
Биоразградимите тениски са дело на търговската верига за облекло Си енд Ей C&A. Компанията се стреми да докаже, че е възможно да има екологично съобразена мода, която да е световният пазар.
Тениски и изобщо биодрехи доскоро се откриваха на пазара изключително трудно. Липсата им в утвърдени вериги бе осезаема. Биотениски можеха да се закупят само от марките с подчертано екологичен подход.
Си енд Ей има големи мечти. Компанията иска да поеме по един нов път на развитие и разрастване. Той изключва модата за еднократна употреба. Това е изключително трудно, защото младежите искат дрехите им да изглеждат яко и стилно. А това трудно се съчетава с устойчивост на времето.
Компанията има план за рециклиране и повторна употреба на дрехите. Тя стартира с етап на проектиране и реализация.
Новата линия на C&A е направена от органичен памук. В производството не се използват токсични бои. В процеса на изработка са вложени малки количества енергия и вода. Целта е да се опази околната среда.
Проектът за биотениски е одобрен от екозащитниците. Те обаче напомнят, че има още много да се върви в тази посока.
Идеята за биоразградими тениски обаче има и своите противници, колкото и невероятно да изглежда това на пръв поглед. Според
Александра Першау, текстилен експерт в Грийнпийс, да се мисли за рециклирането и повторната употреба на тениската от самото начало, е стъпка в правилната посока.
Но дори дрехите да са биоразградими, ако продължаваме да купуваме и консумираме в огромни количества, както днес, определено не помагаме на природата.
Една от идеите това да се спре, е по-дългият живот на дрехите. Модната индустрия трябва да вложи всичките си сили и енергия в това да спре този порочен бизнес модел, който цели колкото се може повече продажби и печалба за сметка на здравето на планетата Земя.
Инициативата за създаване на биоразградими тениски помага не само на природата. Създаването на дрехи, които щадят планетата и ресурсите ѝ, подобряват имиджа на самите компаниите и печелят одобрението на потребителите.