Родителите постоянно минават какви думи да използват в общуването си с децата, но се оказва, че трябва да го правят още по-прецизно, защото децата схващат иронията от четвъртата си година.
Доскоро психолозите бяха на мнение, че децата не могат да разберат сарказма до десетата си година, но проведените напоследък експерименти доказват, че у много деца тези умения се развиват още в предучилищна възраст.
Съвремените деца не само от малки разбират иронията, но с удоволствие я и ползват. По време на експеримента специалистите изучавали отблизо живота на 39 семейства, в които имало по две деца.
Експерти отбелязвали използването и разбирането от децата на четири типа невербално общуване – хипербола, ефвемизъм, сарказъм и риторични въпроси.
Всички деца, които участвали в експеримента, с изключение само на едно, разбрали поне по една иронична фраза, казана от родителите им в присъствието на експерти.
Въпреки че повечето от децата не разбирали нищо за невербалното общуване до шестгодишна възраст, но някои видове ирония, като например хиперболата /преувеличението/, били разбираеми и за четиригодишните деца.
Според резултатите от изследването децата, които използват в речта си ирония, се чувстват по-уверени при употребата на хипербола, както и при използването на риторични въпроси.
Експериментът показал, че родителите използват различни видове ирония при ежедневното си общуване с децата. Майките са по-склонни към употреба на риторични въпроси, а бащите предпочитат сарказъм.
Специалистите предполагат, че родителите могат да използват някои видове ирония като начин за сдобряване с децата си след възникнал конфликт.
Учените посъветвали родителите по-внимателно да подбират думите си при общуването с хлапетата, като отчитат различните възрасти, ако имат повече от едно дете.
Детското разбиране на комплексното общуване е много сложна система. Използването на правилно подбраните думи може да помогне да се уталожи взривоопасна ситуация, смятат експерти.