Само 1 % от козметичните продукти на пазара са съставени изцяло от вещества, които са доказано безвредни за кожата и организма. Рекламите на продуктите и уверението за екологичната им чистота не винаги отговарят на действителността.
Организацията Environmental Working Group, чиято основна дейност е задълбочен анализ на козметични продукти и тяхното действие, през 2009 година излезе със списък на най-опасните продукти.
Според нея с най-голям риск за здравето ви са търговски марки са Emanuel Ungaro, Matis, Dep, Ultra Sheen, Klear Action, Naturessence, Cornsilk, Healing Garden (Coty), Nizoral (Johnson&Johnson), Jennifer Lopez, Dark & Lovely (L'Oreal), White Linen (Estee Lauder), Chanel (Chanel), RoC (Johnson&Johnson), Listerine (Pfizer), Gilette (Procter&Gamble). До тези резултати се е стигнало, след като организацията е сравнила съставките на козметиката с 37 бази данни за токсичност. На тази основа всеки продукт е получил съответната оценка. Целта на инициативата е да информират потребителите за потенциални опасности, свързани със закупуването на агресивно рекламираните козметични продукти. Данните са изготвени на база анализи за 14 125 продукта на над 900 търговски марки от целия свят.
От организацията са на мнение, че посочените продукти могат да съдържат вещества, токсични за околната среда, както и съставки, причиняващи възпалителни процеси, такива, които се натрупват в тялото и не могат да бъдат отстранени за дълго от. В някои от изследваните продукти са открити естрогени и други хормонални препарати, алергени и вещества, за които няма достатъчно данни, доказващи че тяхната употреба е безопасна. Данните са публикувани от организацията „Активни потребители”.
Подчертаваме, че тази класация е изготвена на база резултати, проведени преди около 2 години. За това време посочените брандове може да са променили политика си на производство.