България за втори път е част от проучването Consumer Barometer на Google, а резултатите от него показват, че българите са сред най-активните онлайн потребители.
Изследването обхваща 47 страни и прави сравнение между всички онлайн потребители – какви навици имат, какви устройства предпочитат да използват, пазаруват ли от интернет и др.
Проведени са две отделни анкети от TNS, които обхващат периода от януари до месец март 2014 година, като участниците в анкетите са били над 16-годишни. За България резултатите показват, че 69 на сто от населението използва компютър за сърфиране из интернет.
Следват го смартфоните, които се използват от 33 на сто от потребителите и таблетите – 15 на сто. Тези проценти потвърждават информациите, че притежателите на т.нар. умни устройства се увеличават постоянно. Има различни изследвания за това колко от хората у нас имат и използват смартфони.
Най-актуални са резултатите от месец май 2014 година. Проучването е направено от Gemius и показва, че повече от 49 на сто от населението използва смартфони. Според проучването мъжете по-често използват подобни устройства от жените.
Що се отнася до възрастовия анализ – може би очаквано, смартфоните и таблетите по-често се използват от младите хора. Резултатите са следните – от хората, които са над 25-годишни, 64 на сто имат смартфони, а 31 на сто таблети.
И макар че младите са по-заинтересовани от новите устройства, оказва се, че потребителите до 44 години също са активни – имат над средните за страната стойности.
По-голямата част от хората в България ежедневно използват интернет, а според анкетата, 57 на сто от потребителите над 55 години също всеки ден са активни в онлайн пространството. Използването на интернет е пряко свързано с онова, което дават по телевизията – у нас това се случва с 13 на сто от потребителите, докато в Англия с 14 %.
При онлайн пазаруването резултатите показват, че 55 на сто от потребителите у нас проучват продуктите преди да ги купят. Според данни проучването става не само онлайн. По-голямата част от потребителите, които са започнали търсенето на стока онлайн, накрая я купуват от магазин.
Според изследването над 50 на сто от интернет потребителите у нас започват да проучват желаната покупка преди закупуване – за 14 на сто от тях проучването започва седмици по-рано.
61 на сто от българските потребители твърдят, че са фокусирани, когато гледат видео в интернет. Това е и една от основните причини за увеличаващата се популярност и ефективност, която имат онлайн видео рекламите.
Проучването на Google показва, че у нас онлайн потребителите разглеждат много повече марки (или брандове), преди да направят покупка, за разлика от потребителите от другите държави.
Това показва всъщност, че българските потребители държат да бъдат добре информирани и че потребителите не робуват на някаква марка.
Оказва се, че онлайн медиите и онлайн рекламите имат сериозно влияние над потребителите. На въпроси къде дадена реклама е видяна за първи път и ви е впечатлила, 38 на сто отговарят, че са я забелязали в онлайн пространството, а 32 на сто – по телевизията.
За сравнение, в САЩ, където тази година за първи път инвестициите за дигиталните реклами изместват тези в телевизията (данните са на IAB), процентите са 46 % телевизионни реклами срещу 14 на сто онлайн.
И още едно сравнение – в Англия, където пазарът също е огромен и се харчат огромни средства за онлайн реклама, процентите са 41 за телевизия и 18 % за онлайн реклами.