Днес светът отбелязва Деня за безопасен интернет, който се чества за 13-та поредна година. Вниманието се фокусира върху проблемите и безопасността за младите в мрежата.
Идеята се заражда по инициатива на Европейския съюз. Днес тя вече е обхванала целия свят. През 2015 година Денят на безопасния интернет бе отбелязан в 110 държави от всички континенти. Идеята е да се привлече вниманието на обществото към това мрежата да се използва отговорно и безопасно.
Данните показват, че всяко пето дете в света става обект на тормоз в интернет и по-специално – в социалните мрежи. Значителен превес взимат момичетата, които са тормозени най-вече от връстниците си, с цел забавление.
В международния ден за безопасен интернет акцентът се поставя върху необходимостта родители, образователни институции и всякакви други организации да полагат повече усилия за развитие на дигитална и медийна грамотност у децата още от най-ранна възраст.
Това се налага както заради тормоза, така и от реалните опасности, които в някои случаи застрашават здравето и дори живота на децата. Сайтовете за запознанства например са едни от най-успешните канали на трафикантите на хора.
Идеята е, че когато имат подкрепата на възрастните децата могат да се възползват максимално от ползите на технологиите, без да се налага те да им бъдат забранявани. Това е от особено значение за ромски семейства.
Проблемите в мрежата и тази година ще са основна тема за отговорните институции. Всяка година на този ден се поставя началото на различни кампании, включващи дейности и инициативи във всяка държава. В европейските страни инициативите се координират от националните Центрове за безопасен интернет.
У нас в чест на Деня на безопасния интернет са организирани различни видове дейности, целящи превенция и защита на най-малките в мрежата. Българският център за безопасен интернет ще отбележи 9 февруари със събитие в НДК, в което участие ще вземат деца, младежи, родители, учители, представители на институции и други професионалисти.
За 2016 година българският Център поставя началото на 3 кампании, насочени както към децата, така и към техните родители: създаването на киберскаутски отряди, програма #облечисебе и такава за обучение на родители.