Ако не сте сигурни дали има мисъл от четенето на книги на вашето шестмесечно бебе, бъдете спокойни. Ново проучване казва, че това е полезно и ще помогнете много на мъника си в бъдеще.
Според изследването четенето на книги на детето ви в ранна детска възраст може да увеличи говорните му уменията, а и да му помогне да чете много по-лесно и спокойно при започването на училище.
Изследователите от Нюйоркския университет наблюдавали над 250 майки и техните бебета за период от четири и половина години, за да разберат доколко децата разбират думите отначало, както и тяхната грамотност и умения за четене впоследствие.
След това те сравнили докладите за всяка двойка майка - бебе с прочетените книги. Също така било взето предвид количеството книги в дома и дните от седмицата, прекарани в четене.
Важен акцент от изследването било и качеството на споделената информация при самото четене на книги. То било оценено, след като родителите били питани дали са имали разговори с детето си за книгата, дали децата са си взаимодействали с илюстрациите на страницата и дали историите са подходящи за възрастта.
След като изследователите коригирали социално-икономическите различия, те установили, че количественото четене в ранна детска възраст определя бързото развитие на речта и дори развива мозъка на детето.
Качественото четене на книги в ранна детска възраст, от друга страна, предшества добрите умения за четене по-късно и е маркер за грамотност. Близо 85% от децата, на които били четени книги преди да навършат една година, се научили да си пишат имената на 4 години, а на 6 години можели да четат.
Смятаме нашите констатации за вълнуващи, защото те предполагат, че четенето на малки деца, започващо още в ранна детска възраст, има трайно въздействие върху езика, грамотността и уменията за ранно четене, казва главният автор на проучването и асистент по научни изследвания в катедрата по педиатрия в Нюйоркския университет Кърк Нонет.