Още преди 10 хиляди години хората започнали да рисуват телата и лицата си. Първоначално този акт е бил ритуален. С течение на времето промяната на чертите на лицето с помощта на различни естествени козметични средства става ежедневно действие.
По времето на Исус, по исторически свидетелства, римляните са използвали продукти, които са ни добре познати днес: това са руж; боя за коса; маски против бръчки. Дори дезодорантите и освежителите за дъха не са били нещо недостижимо за тях.
През вековете хората, които са носели грим, са обръщали възхитените погледи на околните към себе си. В по-модерните времена използването на разкрасителни средства е изцяло със сексуален контекст.
Днес, в епохата на изобилие на козметика и пълна достъпност до нея, възниква въпросът дали наистина използването на макиаж може да повлияе на впечатлението, което създаваме у другите? Дали използвайки грим, можем да накараме отсрещната страна да направи първа стъпка към сближаването?
Интересен експеримент с две жени в бар във Франция дава отговор на въпроса. Две дами, едната гримирана, а другата - не, седели на бара в очакване мъжете да ги заговорят. Многократните опити с двете доброволки показали, че гримираната дама е била заговаряна от мъжете по-рано от негримираната, както и по-често. Това показва, че гримът играе съществена роля при общуването като променя поведението на мъжете. Те правят по-бързо и по-често опити за общуване.
Психолозите отчитат и факта, че е възможно дамите, които носят грим, да стават по-уверени. Това със сигурност променя поведението им и привлича мъжете. Не е пропуснато и обстоятелството, че проучването е проведено във Франция, а националността със сигурност оказва влияние върху мъжкото поведение.
Друго изследване показва как двата пола приемат гримираните жени. В очите на мъжете дамите, които редовно използват макиаж, излъчват повече престиж.
Представителките на собствения им пол обаче ги възприемат като по-доминантни личности. Жените изпитват повече ревност към тези, които носят козметика, защото намират гримираното лице за по-забележимо. Дамите по-често споделят мнението, че използващите макиаж техни посестрими, са по-склонни към безразборни сексуални контакти. Все пак и двата пола намират гримираните жени за по-привлекателни.
Резултатите от психологическите изследвания са не само любопитни, но и полезни, тъй като тези неписани правила намират приложение в сферата на заетостта. Важно е колко и как се гримира една дама, когато отиде на интервю за работа. Начинът, по който изглежда с помощта на грима, може да има силно положително или отрицателно въздействие.
Външният вид продължава да влияе върху представата, която създаваме за себе си на околните. Няма нищо осъдително да използваме козметиката в своя полза. Стига да имаме ясна представа как да го правим.