Първата цел на училището е да ни научи да четем и пишем, а после и да ни образова в много направления. Ограмотяването е първата му и основна роля и затова по подразбиране приемаме, че учителят е високо грамотен човек, който е призван да предаде своите знания и умения на прохождащия ученик.
Невинаги това е така, защото се оказва, че има немалко възрастни хора, завършили вече училище, които не умеят да четат и пишат. Най-изумителна обаче е историята на човек, който дълго време работи като учител, без да е грамотен.
Той се казва Джон Коркоран и е американец. Как неграмотен човек завършва училище, колеж и преподава, без никой да разбере, че не умее да пише и чете?
Ето как се получава тази невероятна история за човек, който до 47-годишната си възраст не можел да напише нищо, нито да прочете написаното, но въпреки това 17 години работил като учител в Ню Мексико.
Малкото момче започва училище и още когато разтваря учебниците, остава шокиран, защото не схваща никакъв смисъл в подредбата на буквите. Той не разбира, че проблемите в училище се дължат на дислексията, от която страда. Всъщност момчето страда реално от това, че бива поставено в групата на глупавите деца, откъдето не знае как да излезе.
Учителите категорично твърдят, че Джон ще се научи да чете и пише рано или късно. Това обаче не става и училището се превръща във враждебно място, където целта е просто оцеляване.
Човешката изобретателност е наистина неизчерпаема и неграмотният ученик компенсира липсите с други качества - на спортист, отлично социализиран индивид и интересна фигура сред връстниците си. Но отклоняването на вниманието от неговата неграмотност му налага да поддържа скандално поведение, което да държи фокуса в друга точка. И наистина, покрай лошото поведение на детето неграмотността му бива пренебрегвана.
В гимназията на младият човек вече не му се нрави ролята на черна овца и решава да промени тактиката, превръщайки се в любимец на учителите си. Вече бил успял да се научи да пише името си, както и няколко думи, но все още не можел да построи изречение. Затова започва механично да преписва текстовете, които умни приятелки му дават.
Тази тактика се оказва отново печеливша. Колежът отваря врати за него, тъй като в Америка спортните стипендии са много популярни. Истинската битка обаче предстои, тъй като изпитите в колежа осигуряват дипломата, а те са непостижими за неграмотен човек.
Дългата борба с образователната система обаче си казва думата. Младият американец намира начина, влизайки с взлом в кабинетите на преподавателите, където те държат изпитните тестове. Късметът остава на негова страна и той получава мечтаната диплома, както и предложение за работа, тъй като по времето, когато завършва, учителите не достигат.
Неграмотният учител преподава физическо възпитание, но също така социални науки и машинопис. Как се справя с това предизвикателство?
Наистина е трудно да се приеме, но той се справя. Сам обяснява, че се научава да пише по 65 думи в минута, без да знае значението на нито една от тях. Никога не пише на дъската. Пуска филми на учениците си, а после обсъждат различни казуси.
Без съмнение учителят, който не умеел да пише, имал подход към учениците. Той никога не четял имената им, а ги карал сами да се представят, за да може да научи името на всеки от тях. Веднага се ориентирал кои са по-умни и грамотни и ги избирал за сови помощници, за да му помагат в писането и четенето. Определя себе си като добър учител, но усещането, че мястото му не е в училище не го напуска.
Няколко години по-късно, когато се жени, споделя пред жена си своята тайна. Тя обаче не разбира смисъла на неговата изповед, докато една вечер не разбира, че той не чете на дъщеря им приказка от една книжка, а си измисля и украсява история, чута някога.
Чак на 47 години той решава да разкъса порочния кръг, в който живее. От едно изявление на Барбара Буш по телевизията разбира, че не е единственият неграмотен възрастен и се записва на курс за неграмотни възрастни хора в местната библиотека. Там се научава да чете и пише, а после разказва историята си пред света като участва в шоу програми на известни водещи.
Фондацията, която основава, има за цел да образова всички неграмотни хора, въпреки възрастта им. Написва и две книги, в които разказва невероятната си съдба.
Днес и ние споделяме с вас невероятната история на неграмотния учител, за да ви докажем, че с упоритост човек може да постигне всичко. Въпрос на мотивация!