Според изследване на американски психолози всяко стотно дете в САЩ има проблеми, които могат да се развият в аутизъм. Аутизмът е доживотно тежко заболяване, което обикновено се проявява в първите три години от живота.
Страдащите от тази болест се самоизолират, пристрастяват се към еднообразието и не могат да възприемат общоприетите начини на поведение в обществото. Те не могат и да контактуват с хората по естествен начин. Често при децата с аутизъм се наблюдава задържане на говорното развитие.
Такива деца са с добро телосложение, абсолютно са нормални на външен вид и често са много красиви. Поведението им обаче коренно се различава от това на връстниците им. Те могат с часове да седят, втренчени в една точка, и да извършват повтарящи се действия.
Децата аутисти живеят като в изолирана стъклена топка, където са абсолютно сами. Аутизмът се среща в пет до двадесет случаи на десет хиляди раждания. При момчетата аутизмът се среща четири пъти по-често, отколкото при момичетата.
Децата аутисти игнорират съществуването на останалите хора, както и чувствата им. Когато самите те са разстроени, те не търсят утеха в близък човек. Такива деца не могат да изразяват чувствата си с жестове и мимика, избягват да гледат в очите на хората и отказват да поздравяват дори родителите си.
Говорът им е монотонен или на висок тон. Те казват думи, които са чули някога, макар те да нямат никакво отношение към разговора, който се води в момента. Те предпочитат да играят сами със себе си, използват другите деца в играта само механично. Проявяват стереотипни движения – пляскат с ръце, въртят предмети, клатят си главата.
При всяка промяна в обстановката аутистите проявяват недоволство, а могат и да изпаднат в истинска истерия. Нито едно дете обаче няма всички тези характеристики или ги няма по едно и също време. Децата аутисти обаче могат да бъдат изключително талантливи в определена област на изкуството, най-често това се отнася до музиката.
Причините за възникването на аутизма все още не са ясни, но най-вероятно те са няколко. Знае се, че аутизмът е свързан с аномалии в структурата и функционалната дейност на мозъка, което води до нарушаване на развитието на мисловните, социалните и комуникативните навици. Възможни са няколко причини за това: биохимични, генетични и структурни аномалии на мозъка.
Аутизмът често се среща в комбинация с други разстройства, свързани с нарушения на функциите на мозъка, затова е доста труден за диагностициране. Към всяко дете с аутизъм подходът трябва да е строго индивидуален – само по този начин може да му се помогне.
Сред ефективните методи са говорната терапия, сензорно-двигателната терапия, слухова интеграционна тренировка, музикална терапия, прием на витамини и промяна в режима на хранене.
Психотерапията, според специалистите, носи повече вреда, отколкото полза на децата с аутизъм. Родителите, чиито деца имат такъв проблем, трябва да ги обградят с цялата любов и внимание, на които са способни – това е първата крачка към връщането на детето в света на хората.