Аутизмът е разстройство на мозъка, което повечето лекари определят като състояние, а не като заболяване. На 2 април се отбелязва Световен ден за информираност за аутизма.
strong>Аутизъм идва от гръцката дума autos – сам, затваряне, откъсване от външния свят. Хората с аутизъм имат проблеми с комуникацията и социалните отношения. Никой не знае със сигурност каква е причината за аутизма. Голяма част от учените смятат, че той се дължи основно на генетични фактори и някои други фактори, но все още няма категорично мнение по този въпрос.
Съществуват две теории за връзката между аутизма и ваксините. Според първата теория ваксината за рубеола и заушка може да причинят вътрешни проблеми, които от своя страна да доведат до аутизъм. Според втората теория живачният консервант, който се съдържа в някои ваксини може да се свърже със състоянието.
Вероятно в основата на аутизма стоят някои генетични фактори. Проучванията сочат, че в семейства със случаи на аутизъм много по-често се раждат деца аутисти.
Имунната недостатъчност и хранителните алергии също са свързвани с аутизма. Най-вероятно комбинацията от няколко различни фактори отключва състоянието.
Най-характерната черта на състоянието е, че аутистите не проявяват обичайната привързаност към родителите си и други близки хора. Социалното развитие на децата аутисти се свързва с недостатъчно привързване, както и липса на специфичен обект на привързаност. Тези деца не показват тревожност при раздяла с близките и оставане с непознати хора.
Видове аутизъм
- Класически аутизъм;
- PDD-NOS – описва група от деца, които не се вписват в останалите форми на аутизъм;
По-рядко срещани са следните два вида аутизъм:
- Детско дезинтегриращо разстройство – най-тежката форма на аутизма, при която детето губи повече езикови, социални и физически умения, отколкото при останалите форми;
- Синдром на Рет – неврологично разстройство, което засяга по-често момичетата. Освен характерните симптоми на аутизма включва и проблеми с речта и движението.
Симптоми при аутизъм
Децата с аутизъм показват отклонения в три основни направления – социализация, вербална и невербална комуникация, ограничен диапазон от интереси и дейности.
Поведение – детето показва странни отношения към хората; използва ръката на възрастния като инструмент за достигане на нещо; наблюдава се липса на демонстриране на привързаност и комфорт. Децата с аутизъм могат да се привързват, но по свой собствен начин, понякога без радост. Наблюдава се нежелание за игра с други деца; липса на усмивки; нетраен или ограничен очен контакт; погълнатост в занимания с части от различни предмети; необичайни движения.
Игра – децата аутисти не знаят как да играят. Те играят с играчките по повтарящ се начин; подреждат играчките без да разбират какво са; изпитват затруднения при игрите със спазване на ред.
Когнитивност – децата с аутизъм имат по-добри невербални, отколкото вербални умения; наблюдава се ограничена креативност и трудности при интерпретацията на лицеви жестове.
Комуникация – ограничена е способността за разбиране и използване на речта и жестовете за комуникация. С порастването започва да се наблюдава изоставане в усвояването на речта; трудности при воденето на разговор; аутистите говорят непрекъснато на себе си и повтарят фрази от телевизията.
Сензомоторни прояви – ставите са слаби, беден мускулен тонус, детето е тромаво. Други симптоми са ходене на пръсти, махане с ръце нагоре-надолу, тичане в кръг, дърпане и късане на хартия, включване и изключване на лампи.
Диагностициране на аутизъм
Поставянето на диагнозата се извършва на база хронологичното развитие на проблема и наблюдение върху развитието на детето /когато е само и в среда с други деца/. Определят се езиковите способности, слуха, зрението, моторната координация. В някои от случаите се назначават изследвания за други медицински заболявания, които могат да наподобяват аутизъм.
Лечение на аутизъм
За съжаление все още няма лечение на аутизма. Симптомите могат да се подобрят с лечение, което работи в няколко аспекта. Назначава се речева и езикова терапия; индивидуално обучение, което е насочено към конкретните проблеми на детето. Прилагат се и някои лекарства.
Има хора, които вярват, че промените в начина на хранене, прилагането на билки и други допълнителни лекарства могат да помогнат. Изследователите все още изучават тези лечения, но засега няма достатъчно информация за тях. Винаги се консултирайте с лекар преди да започнете някаква терапия, защото някои от ефектите могат да бъдат негативни.
Статията има информативен характер и не замества консултацията с лекар!