Учените установиха, че децата масово спират да четат книги в тийнейджърска възраст. Именно тогава те губят интерес към това занимание, тъй като пред тях се появяват нови и явно доста по-интересни дейности за вършене.
Проучването е дело на издателството Схоластик. В изследването участие са взели 1 755 родители и ученици, които са щателно разпитани за своите читателски навици. Резултатите са повече от обезпокоителни. Излиза, че колкото повече децата порастват, толкова по-малко време отделят, за да почетат каквато и да било литература.
Процентът на четящите деца на възраст между 6 и 8 години е 54. При тези на възраст между 9-11 той намалява до 43%, а при тези от 12 до 14 спада на 24. Четящите тийнейджъри на възраст между 15 и 17 години са едва 17%.
За никого не е учудващо, че процентът на четящите деца намалява правопропорционално на този на използващите социалните мрежи. Над 80% от тийнейджърите на 15-17 години посещават социалните мрежи както през компютъра си, така и през смартфона. И докато преди години никое дете на възраст между 6 и 8 нямаше дори телефон, днес съответно 4% и 19% притежават смартфон, през който влизат в интернет.
Запитани дали трябва да се чете за удоволствие, 71% от децата от всички възрастови групи отговарят положително. Най-често оправдават своята пасивност с липсата на време. На същото мнение са и запитаните родители.
В проучването става ясно и какви книги предпочитат да четат децата. Без всякаква конкуренция, на първо място са забавните книги, следвани от фантастика, предизвикваща въображението. Във фаворитите влизат още историите с герои, с които малките читатели често се идентифицират.
В резултатите още ясно личи къде се корени проблемът, а именно – в семейството. От събраните данни става ясно, че колкото по-голямо става детето, толкова по-малко неговите родители се интересуват от това колко чете.
Едва 33% от запитаните майки и бащи са на мнение, че детето се нуждае от насоки в областта, и признават, че те самите не могат да му дадат такива. Всеки четвърти родител на 10-годишно дете пък смята, че отрочето му не може само да подбере подходящото четиво.