Музикантът и компютърен специалист от Лондонския университет Мик Гриерсън се е заел с нелеката задача да открие тайната на хитовете. Той прави това по поръчка на компанията Фиат, чиито собственици искали да изберат най-добрата музикална композиция за своите реклами.
Специалистът прави опит с 50 популярни парчета със сходни черти, избрани от класации на Най-добрите песни на всички времена. В челната тройка били One на U2, Smells Like Teen Spirit на Нирвана и Billie Jean на Майкъл Джексън. Те се оказали най-близки по своите параметри.
Гриерсън анализирал абсолютно всички параметри на хитовете. Той сравнил тяхното темпо, тоналност, брой на използваните акорди и диапазон от тонове. Оказва се, че при всички хитове излизат много общи параметри.
Мик Гриерсън е установил, че всички песни в топ класацията лесно задържат вниманието и са много динамични. Във всяко от парчетата използваните тонове са разнообразни, а в 80% от тях са написани в мажор и по-точно в тоналности ла, ми, до и сол мажор.
Най-популярни сред хитовете се оказали песните с темп 120–125 удара в минута, като в повечето от тях се използвали само от шест до осем акорда, висока тоналност и мажорен ключ.
Статистиката на Гриерсън показва и че в най-популярните песни се използват масово думите любов, чувство и скъпа. Специалистът установил, че главната обща черта на подобни композиции е това, че по никакъв начин не приличат на други композиции.
След проведения анализ компютърният специалист прибегнал и до допълнително наблюдение. То показало как най-популярните песни често променят силата на звучене от една нота към друга. Освен това хармонията също била променлива и рязко се сменяла за сметка на звуковите дисонанси.
След края на анализите Гриерсън обобщава, че въпреки подобните параметри на хитовите песни не съществува формула за написването на перфектна песен, която да стане хит. Той е на мнение, че би било много по-добре да се фокусираме върху ползите, които носи музиката, независимо от нейният тип и характер.