Ново проучване твърди, че при организиране на вечеря домакините трябва да избягват сервирането на вино в големи чаши, защото това може да предразположи гостите да пият много повече от необходимото.
До епохалното разкритие достигнаха експерти от университета в Кеймбридж и университета в Бристол след като в продължение на 16 седмици изследваха навиците на пиене на клиентите на бар-ресторант в университетското градче на Кеймбридж.
Включилите се в изследването собственици на ресторанта били задължени да закупуват един вид вино и да го сервират в различни по големина чаши. В двуседмични интервали те първо сервирали в чаши от 300 мл, след това в чаши от 370 мл, а накрая в такива от 250 мл. Било констатирано, че количеството закупено вино било с 9.4 на сто по-високо, когато напитката била сервирана в големи чаши.
Все пак според авторите на изследването резултатите не са показателни за това дали продажбите ще са по-високи, ако ресторантите предлагат вино само в големи чаши.
Открихме ясна връзка между увеличаването на консумацията на вино от клиентите и сервирането на напитката в по-големи чаши. Това обаче не води непременно до гарантирана печалба за ресторантьорите. Просто клиентите им се напиват по-бързо, защото не могат да намерят своята собствена мярка, казва д-р Рейчъл Пейдж от Медицинския факултет на Кейбриджкия университет.
Смятаме, че причина за това е, че по-големите чаши променят възприятията за количеството вино, което ни е налято, а това ни кара да пием по-бързо и повече, казва още тя.
Интересна констатация на учените била, че те не могли да видят аналогичен ефект, след като на клиентите на заведението било сервирано вино в по-малки чаши. Хората продължавали да пият стандартното за себе си количество без признаци за намаляване.
Препоръчваме да се сервира вино в средни по големина или малки чаши. Това няма да накара хората да пият по-малко, но в същото време те няма да прекаляват с алкохолната напитка, казва в заключение д-р Пейдж. Тя добавя, че все още предстоят много изследвания, за да се потвърди твърдението им.
Учените са решени да започнат кампания, която да задължи ресторантьорите и производителите на вино да предлагат напитката с чаши, които имат точно определен размер.