Психолози, занимаващи се с алкохолната зависимост, предупреждават, че по време на празничния период, когато обичайните социални норми не се прилагат в пълна степен, можем да задействаме спусъка за един дългосрочен проблем с пиенето.
Две са основните причини, поради които хората консумират повече алкохол по Коледа и Нова година – щастието и нещастието. Първата е характерна за общителните хора, които имат и повече приятели. По време на празниците броят на посетените партитата главоломно се увеличава и респективно нараства и количеството на консумирания алкохол.
Вторият вариант е свързан със самотата. Около Коледа се очаква човек да бъде със семейството си. Ако той няма тази възможност, започва да изпитва нещастие и респективно да консумира алкохол, за да забрави мъката си. Разбира се, малко вероятно е да се превърнете в алкохолик само в навечерието на Коледа, но този времеви период носи със себе си повишен риск.
Зависимостта от алкохола не идва изведнъж, но събуждайки се една сутрин, човек може да осъзнае сериозността на проблема. Колкото повече алкохол консумира човек и колкото по-често, толкова по-вероятно е той да стане зависим, казва специализиралият се с борбата срещу алкохолизма професор по психология в Кеймбридж Сали Марлоу пред британското издание на Индипендънт.
Хората развиват алкохолна зависимост с различна скорост. Тя зависи от комбинация от това как тяхната биология и невропсихология работят, как метаболизират алкохола, доколко са изградили личността си. Но колкото повече пият, толкова повече са изложени на риск, защото тялото им започва да развива толерантност към напитките, а след това следва само една малка крачка до алкохолизма, казва още експертът.
Проучване на Европейската комисия по здравеопазването, проведено във всички страни на общността, показва, че за последните 5 години процентът на алкохолно зависимите европейци се е увеличил с 10 на сто. Учените все още се опитват да разберат какви са точните причини за лавинообразното увеличение, като теориите варират от масова психоза от нов тип до все по-достъпните за повече хора алкохолни напитки.