В работата ни понякога има и неприятни задължения, които обаче са неизбежни. Сред тях е уволняването на служител. Това оказва влияние не само върху този, който трябва да си тръгне, но и върху оставащите на работа.
Когато решите да освободите служител, трябва да сте убедени в необходимостта от това и да извършите всичко законно и съобразно договореностите, които имате с подчинения си. В повечето случаи в трудовия договор е посочен срок на предизвестие. Обикновено той е един месец, така че уволненият да има време да намери нова работа.
Най-добре е новината за уволнението да бъде съобщена от прекия ръководител. Това трябва да стане деликатно, но ясно, като се обяснят причините. Говорете със служителя конкретно и по същество, не навлизайте в лични пререкания.
Добре е на срещата да присъства и друг представител на компанията. Ако има специалист по управление на човешките ресурси, той трябва да вземе участие в разговора. Освен че ще направи по-лесно провеждането на срещата, ще обясни на уволнения какво следва нататък – как и кога ще си получи документите, има ли право на обезщетение и от кого.
Не протакайте излишно неприятната среща. Бъдете кратки, ясни и конкретни. Отнасяйте се към служителя с уважение, но без да отстъпвате от взетото решение. Отговорете честно на въпросите му и му съдействайте, с каквото можете.
Ако причината за уволнението е във финансовото състояние на фирмата, служителят ще понесе по-лесно освобождаването си. То е предизвикано от външни фактори, а не от несправяне с работата.
Ако служителят трябва да бъде уволнен, защото не се справя със задълженията си, разговорът ще е по-труден. Обяснете му защо го освобождавате, говорете спокойно, без да използвате квалификации и лични нападки. Това е много труден момент за всеки. Някои хора се отъждествяват с работата си и за тях напускането ще е още по-страшно. Подгответе се предварително.
Не забравяйте останалите служители. Обяснете им защо колегата им е уволнен, за да избегнете спекулациите и страха от загуба на работното място сред тях.
Ако уволненият служител е имал достъп до важна информация, го ограничете – сменете кодове, пароли, отнемете пропуска. Някои хора стават отмъстителни и могат да се опитат да навредят на фирмата, която се е отказала от услугите им.