Ezine.bg»Статии»Любопитно»Психология»За ефекта на социалния мързел

За ефекта на социалния мързел

Работа

Социалният мързел е обществен феномен, характеризиращ се с това, че колкото по-голяма група от хора върши дадена работа, толкова по-малко усилия дава всеки от себе си, като в резултат от това се извършва по-малко количество работа. За първи път социалното явление е доказано след серия от експерименти още в далечната 1927 година.

В проучването участвали обикновени хора, които трябвало по отделно да вдигат тежести. След това участниците се обединили първоначално по двойки, след това по четири и осем човека. Идеята била, че колкото по-голяма е една група, толкова по-голяма тежест може да вдигне.

Очакванията обаче не се оправдали. Когато групите били съставени от двама човека, те вдигали до 93 процента от товара, който вдигал всеки един от тях поотделно.

Когато групите нараствали до осем човека, повдигнатият товар бил едва 49 процента. Оттогава този ефект остава в психологията като Ефект на Рингелман.

Учените продължили и други експерименти като дърпането на въже. Резултатите се повторили. С всяко увеличаване на броя на участниците процентът на ефективност падал.

Работа в Екип

Оттогава редица светила в психологията се опитват да обяснят този ефект и как да му се противодейства. Обикновено, когато един човек разчита сам на себе си, той е много по-мотивиран и полага усилия, за да постигне поставените задачи.

Когато към него се присъедини друг човек, първият започва да пести сили. Колкото по-голяма е групата, толкова повече всеки един от участниците в нея пести сили, тъй като това трудно се забелязва от останалите.

Ефект върху качеството на работа оказва и нагласата към работа в групите. Има ли един член на колектива негативна нагласа спрямо поставената задача, това неминуемо повлиява нагласите на останалите. Постепенно се създава социална пасивност.

Все още няма изработена социална технология, позволяваща преодоляването на Ефекта на Рингелман. Индустрията даваща методи за тимбилдинг и литература за мотивация на служителите реализира милионни печалби.

Истината е, че без значение колко средства са дадени за сплотяване на колектива, колкото по-голяма е групата, толкова човек е склонен да проявява по-голяма пасивност.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest