Дехидратацията може да докара организма до шок

Пиене на вода и дехидратация
Защитна маска с клапан до 88 часа защита (размер L-XL)
Ефикасна защита срещу вируси и бацили с:
Защитна маска с клапан до 88 часа защита (размер L-XL)
13.00 лв.
Виж ››

Ако нямате навика често да пиете течности и в частност вода, рискувате да си навлечете здравословни проблеми. Често дори слабото обезводняване може да причини проблеми като появата на парене в стомаха, запек, камъни в бъбреците, спиране на бъбречната дейност, да блокира организма и да доведе до шок. В някои случаи дехидратацията е резултат от някои заболявания и състояния в организма, които изискват по-специална намеса. В следващите редове вижте повече за дехидратацията, какво я причинява и как да се предпазим от опасния проблем, който дори може да застраши живота.

Дехидратацията е опасно патологично състояние, при което съдържанието на вода в организма е силно намалено. Ако обезводняването е така тежко, че телесното тегло е намалено с 10-20%, е потенциална опасност за живота.

Причини за дехидратация

Диарията е най-често срещаната причина за дехидратация. Сред останалите причини са силно повръщане, хранителни натравяния, бъбречни заболявания, диабет, прием на диуретици, стеноза на пилора и токсикоза на бременността.

Дехидратация може да настъпи и заради обилното потене и изпарение на водата с издишане, причинени от прегряване на организма, висока температура, сепсис, различни тежки инфекциозни заболявания.

Дехидратация може да се наблюдава при хора с тежки емоционални разстройства, гладуване и най-баналната причина - недостатъчен прием на вода. Проблемът възниква при деца и безпомощни възрастни, за които не се полагат адекватни грижи. При някои психогенни заболявания се губи усещането за жажда, което е реален риск за дехидратация.

Рискът от обезводняване на детския организъм е много по-голям, отколкото при останалите възрастови групи. В тъканите на детското тяло се съдържат повече течности, отколкото при възрастните, но за сметка на това водно-солевият баланс още не е усъвършенстван.

Загубата на вода в организма обикновено е резултат от прекалено голямо отделяне на натрий и други осмотични вещества.

Симптоми при дехидратация

Кои са първите, предупредителни симптоми на дехидратацията? Пресъхнали уста и устни, трудно концентриране, умора, учестен пулс, главоболие, замайване. Лекарите съветват, ако имате два или повече от тези симптоми, да не ги подценявате и да потърсите съвет от специалист.

По урината си също можете да познаете дали организмът ви изпитва недостиг на течности. Понякога при обезводняване тя е тъмна или с остра миризма. Понякога хората толкова се улисват в работата, че забравят да стават да се разхождат и да пият вода. В резултат на това съзнанието е замаяно, а работоспособността е силно намалена.

Но не винаги това са симптоми за обезводняване, тъй като състоянието на урината може да се повлияе и от някои лекарства, от мултивитамини, от храни като аспержите или напитки като бирата. Но пък отделянето на по-малко количество урина обикновено се свързва с дехидратацията.

Сред останалите признаци на дехидратация са настъпващите психични изменения - човекът може да стане превъзбужден, агресивен, изпитва безпричинен страх, а в по-тежките фази дори започва да халюцинира, изпитва тежка отпадналост и сънливост. При липсата на адекватни медицински грижи и правилна рехидратация може да се стигне до изпадане в шок и дори смърт.

В тежките случаи на дехидратация приемът на вода през устата вече не би могъл да помогне и дори може да отключи повръщане, което допълнително ще утежни ситуацията.

При сериозно дехидратиране на организма пострадалият трябва да се хоспитализира. Налага се венозно вливане на течности и почивка на легло. В първите дни след кризата храната трябва да е предимно течна и по-лека.

Предпазване от дехидратация

Най-важният съвет за предпазване от дехидратация е да се пие вода още преди да се почувства жажда. Силната жажда вече е късен признак на дехидратация. Водата се приема на равни интервали през деня, за да бъде организмът тонизиран и освежен.

Старайте се да превърнете пиенето на вода в свой навик и винаги носете със себе си шишенце с животворната течност. Това е особено важно през горещите летни месеци, когато организмът има нужда от повече хидратация.

Много добър навик е сутрин на гладно да се изпива чаша вода. Така организмът се зарежда още от сутринта и се възстановява по-бързо след нощния сън.

Избягвайте газираните и подсладени напитки. Те не само са висококалорични, но са богати и на глюкоза, която причинява забавяне на течностите в тялото. Алкохолът също е причина обезводняване, поради което трябва да се избягва.

Хидратирайте се с диня

Специалистите казват, че не е задължително течностите да се приемат само чрез напитки. Идва лято, а с него и плодовете и зеленчуците с високо съдържание на вода. Над 90% е съдържанието на вода в дините, ягодите, доматите, целината, спанака, краставиците и броколито, морковите, портокалите, ябълките, грахът, гроздето, пъпешите.

Хората над 65 години, които имат здравословни проблеми, трябва да се посъветват с лекар за приема на вода, защото както прекаляването с течностите, така и недостигът им могат да бъдат опасни за тях.

Болните на постелен режим и малките деца трябва да бъдат обгрижвани специално, за да не се позволи обезводняване.

Виж повече

Рейтинг

5 2
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати