Асоциалното поведение може да се превърне в изключителен проблем с течение на времето. Според изследвания семейството може да бъде една от причините за асоциално поведение и по-скоро причината се крие в дисхармоничните семейни отношения.
Децата имат много крехка психика и всяка дума, всяко повишаване на глас може да им окаже влияние, особено ако това се случва системно.
Дори да не е пряко свързано с тях, да става въпрос за постоянни спорове между родителите, децата го преживяват много сериозно. Друг фактор може да бъде недостатъчната привързаност на родители спрямо детето.
Ако на детето не му се показват достатъчно любов, внимание, то може да приеме това много лично, вследствие на което да се появи аномалия в поведението му.
Причините за асоциалното поведение на дете могат да бъдат много, голяма част от тях са свързани именно със семейството. Връзката дете-родител е изключително важна. Родителят е този, които трябва да наблюдава детето си постоянно и ако види някаква промяна, да вземе мерки на момента.
Асоциалността при вече възрастните индивиди може да се превърне в много опасно поведение – опасно не само за околните, но и за самия човек. Освен това през пубертета децата стават непредсказуеми заради бушуващите в тях хормони, затова асоциалното поведение в този период сериозно може да им навреди.
На първо място родителите трябва да се консултират със специалист – не подценявайте положението и състоянието на детето. Детският психолог е най-сигурният начин, че детето ще получи адекватна подкрепа.
Това може да бъде училищния психолог. Имайте предвид, че освен консултации на психолога с детето, вероятно и вие ще вземете участие. Каква ще е терапията, колко често, колко време ще отнема, решава специалистът.
В случай, че това не даде желаните резултати, трябва да се потърси социален педагог, който да работи с детето индивидуално. За да се разреши проблема, трябва да имате търпение.
Тъй като вероятно и вие ще имате среща със социалния педагог, той ще ви даде съвети и напътствия – как да процедирате от тук нататък. Специалистът ще ви каже дали да разпитвате детето, за терапията, какво да му казвате, как да разговаряте с него и пр.
Ако и в този случай терапията не даде желания резултат и детето продължи да бъде затворено в себе си и крайно асоциално, най-често се налага да бъде преместено в друго училище. Това обикновено е крайна мярка, която се предприема в случай, че детето продължава да бъде потиснато и асоциално.
Смяната на средата често пъти оказва много добро влияние на подрастващите – в нова и непозната среда, те започват отначало, като бял лист хартия, върху който започват да пишат отново и отново.