Ако забележите, че детето ви започва да изостава във възприемането на учебния материал, тогава е важно на първо място да не игнорирате проблема. Причините за внезапната промяна и лошата успеваемост могат да са най-различни, като първата задача на родителите в този случай е да разберат причината, защото само така ще могат да решат проблема. Заедно с това методите, които се използват за тази цел са най-различни.
Причини за понижаването на успеха на детето в училище
Родителите и дори педагозите не винаги могат обективно да оценят причините за лошия успех в училище. Възрастните обичат да обвинят за всичко децата и да кажат, че те банално не се стараят или са мързеливи. Често срещано оправдание е и генетичният фактор и това че те просто нямат талант в дадена област, както и проблемите в образователната система. Към факторите, които могат да окажат влияние за понижаването на успеха на детето в училище са:
- липса на интерес, мотивация и разбиране на смисъла на часовете (особено силно се отнася за първокласниците);
- недостатъчно развитие на познавателните способности или липса на умения за прилагане им, за да получат нови знания и да ги затвърдят;
- изоставане в развитието на умствените функции: мислене, памет, внимание;
- прекомерни изисквания, натиск от родители, учител;
- психологическо напрежение, свързано с проблемната семейна среда (например честите скандали между родителите);
- трудности в социалната адаптация;
- големи натоварвания в училище;
- особеност на темперамента.
Често в началните класове може да се получи така, че ученикът да не може банално да реши задачата, защото все още не може да чете добре, както така не може да разбере, какво се изисква от него. Изброените причини могат да се групират най-общо в три категории: познавателни, мотивация и психоемоционално състояние. Имено затова ученето и възпитанието на детето трябва да започва от неговото интелектуално и емоционално развитие, за да не възприема неуспеха навътре, а да се учи да се справя с трудностите в живота.
Как да помогнем на дете със слаб успех в училище?
Притесненията на родителите относно намаляването на успеваемостта на децата е нищо в сравнение с това, което изпитва ученикът. Обикновено за децата в училището се възприема като място за обучение и социални контакти с връстниците им, но ако нещо не върви, както трябва, тогава техните тревоги и съмнения за това колко са добри, са подложени на сериозни съмнения.
Често дори самите родители могат да наливат масло в огъня, повишавайки прекалено много очакванията към децата. Възможно е дори причината да е конфликт с учителя, като именно затова първата ви задача е да успеете да изградите доверителни и приятелски отношения с децата ви, за да могат те лесно да ви се доверяват. По този начин ще можете да им помогнете да решат проблемите си в зародиш и няма да се стигне до сериозни травми.
Как да стимулираме детето да учи?
1. Създайте му максимално комфортни условия за обучение: удобно работно място, отсъствие на разсейващи фактори.
2. Отделяйте винаги достатъчно внимание на ученика, помагайки му с домашните, ако има сложности в усвояването на учебния материал, формирайте неговия мироглед и разширявайте кръга му на интереси.
3. Погрижете се за изграждането на полезните навици: спазване на режима на сън, почивка и учене, като също е важно физическо и творческо развитие.
4. Заинтересовайте детето ви и му покажете, че ученето може и да е забавно, тъй като те усвояват лесно само интересния за тях материал.
5. Научете ги да бъдат самостоятелни и да не се предават пред първата трудност.
6. Винаги хвалете детето за неговите успехи, показвайки му че се гордеете с него.
7. Създайте ситуации, при които детето максимално силно да усеща своя успех. Така например можете да го запишете на различни допълните занимания, които го вълнуват и виждате, че има заложби в тях. Ако например може да рисува, тогава го включете в тази занимания и нека да развива своите способности, виждайки постоянно успеха си.
Подкрепяйте децата и винаги бъдете опора за тях. Помагайте им да се справят с неуспехите и да се изправят с гордо вдигната глава, вървейки към постигането на целта си. Едно от най-важните условия в тази задача е постигането на емоционално възпитание, като именно то помага много на учениците в обучителния процес.