Аутизмът при децата е заболяване, свързано с нарушено развитие на определени психични функции, което се изразява в различни затруднения в социалното взаимодействие на детето с външния свят, обсесивни двигателни навици и други състояния.
Най-често заболяването се диагностицира при деца на възраст под 3-4 години, но първите признаци на аутистични аномалии в някои случаи могат да бъдат забелязани още през първата година от живота. Няма общо лечение на патологията: специалистите разработват индивидуални методи за коригиране на аутизма при деца, въз основа на състоянието на конкретен пациент.
Обща информация за детски аутизъм
През последните десетилетия броят на децата с разстройство от аутистичния спектър (ASD) се е увеличил значително. Лекарите, работещи с такива деца, са уверени, че причината за рязкото увеличение на идентифицираните случаи е промяна в критериите за изследване, разработването на диагностични техники и по-задълбочено проучване на проблема.
Степента на проявление на симптомите при деца с аутизъм може да варира значително: от пълна невъзможност за общуване с други хора до определени „странности“ в поведението, като натрапчиви движения, твърде тесен кръг от интереси или нестандартен начин на говорене.
Момчетата са по-склонни към разстройство от аутистичния спектър: те изпитват заболяването два до три пъти по-често от момичетата. Учените обясняват това с по-добрите комуникативни умения на жените, поради което леките форми на аутизъм може просто да не бъдат забелязани.
Оценката на симптомите, търсенето на възможни причини за аутизъм при деца и корекцията на признаците на разстройство от аутистичния спектър се извършват комплексно от невропсихолози, детски невролози, логопеди, психиатри, както и логопеди и социални служби, ако е необходимо.
Класификация на видовете детски аутизъм
Към днешна дата са разработени няколко варианта за описание на детския аутизъм, разделяйки го на видове, като се вземат предвид определени характеристики и признаци. Състоянията могат да бъдат групирани в зависимост от тежестта на съществуващите симптоми, водещия синдром и бъдещата прогноза. Тази класификация помага да се разгледат по-подробно възможните причини за разстройствата от аутистичния спектър и да се избере коригиращо лечение въз основа на индивидуалните характеристики на децата с аутизъм.
Това включва идентифицирането на четири основни групи.
- Първата включва най-съществените нарушения. Децата с тези форми на заболяването не са способни на социални контакти и могат да страдат от мутизъм, състояние, при което могат да говорят и разбират другите, но не искат да общуват. Тази група се характеризира с постоянно повтаряне на едни и същи движения, липса на умения за самообслужване и ниско ниво на самоконтрол;
- Втората група включва деца, които реагират много ярко и остро на най-малките промени в обичайния си живот, понякога дори със силна агресия. В същото време, заобиколени от близки хора и в позната среда, такива деца са доста способни да общуват и са отворени за диалог, въпреки че общуват предимно с помощта на клишета и повтаряне на казаното от друг човек;
- Третата група включва млади пациенти, които имат проблеми с комуникацията с външния свят, но в същото време имат високи интелектуални способности и се стремят към успех и постигане на цели. Проблемът е, че такива деца, за разлика от здравите си връстници, не полагат никакви усилия, за да постигнат резултати. Децата с тази степен на аутизъм се фокусират върху един или два интереса, изучавайки темите толкова задълбочено, че нивото на знания може да се оцени като енциклопедично;
- Четвъртата група включва деца, които са способни на доброволно и неволно общуване, установяване на социални контакти и взаимодействие, но такива деца бързо се уморяват от общуване и следване на инструкции, не могат да се концентрират върху една дейност за дълго време и са склонни да се изолират от обществото. Често децата с това ниво на разстройство от аутистичния спектър изглеждат твърде плахи, срамежливи и се смятат за „мълчаливи“, но с навременна и компетентна корекция показват отлични резултати в училище и творческа дейност.
Невъзможно е да се впишат всички характеристики на децата с аутизъм в някаква конкретна схема и дори като се вземат предвид класификациите, е необходимо преди всичко да се започне от индивидуалните характеристики на конкретно дете и неговата среда.
Причини за аутизъм
Достоверните причини за патологията все още не са открити. Има няколко добре обосновани теории, които разглеждат състоянието като следствие от генетични аномалии или резултат от вътрематочно увреждане на плода. Водеща посока за изследване днес е версията, че има определен ген, който предразполага към аутизъм. Провеждат се изследвания, които вече показват, че наличието на гена значително увеличава риска от разстройство от аутистичния, особено ако има фамилна анамнеза за невропсихични заболявания (епилепсия, забавено развитие на речта, заекване и др.).
Други вероятни причини за аутизъм при деца включват:
- структурни нарушения в мозъка, проявяващи се чрез непропорционално съзряване, диспропорция на определени части, например фронталния лоб, малкия мозък;
- функционални нарушения на мозъка, свързани с дефицит на вниманието, нарушение на паметта, нарушена говорна функция и др.;
- неуспехи на биохимичните процеси, при които има повишено производство на някои вещества и недостатъчен синтез на други (по-специално, изследванията показват, че децата с разстройства от аутистичния спектър имат повишено ниво на серотонин, докато протеините и глутенът не се усвояват от тялото или се абсорбират слабо).
Факторите, които могат да увеличат вероятността от развитие на детски аутизъм поради наличието на предразположен ген и други основни причини, са:
- трудно раждане, протекло с усложнения, фетална хипоксия, маточно кървене и др.;
- инфекции, претърпени от детето по време на пренаталния период на развитие;
- гестационен диабет при бременни жени;
- нерационално използване на антиепилептични лекарства по време на бременност;
- депресивни състояния на бъдещата майка и други психиатрични заболявания;
- наркотична зависимост на родителя.
Има погрешно схващане, че ваксинирането срещу опасни инфекциозни заболявания също повишава риска от развитие на аутизъм поради компонентите, включени във ваксината. Това мнение е изказано за първи път през 90-те години на ХХ век, но все още не е потвърдено. Освен това множество проучвания, проведени през годините, показват, че няма връзка между имунизацията на деца или бъдещи майки и развитието на аутизъм.
Симптоми на аутизъм
Клиничните прояви на детския аутизъмса променливи: симптомите в някои случаи могат да наподобяват леки форми на депресия, в други - сериозни психични разстройства. При внимателно отношение към бебето, най-ранните признаци на патология могат да бъдат забелязани още в ранна детска възраст.
Първите признаци на аутизъм при деца в ранна възраст са:
- отказ от тактилен контакт - детето плаче, когато го вдигнат, обръща се, навежда се и се успокоява едва след като бъде върнато в креватчето;
- пасивност в отговор на молбите на родителите, липса на внимание и интерес по време на комуникация с възрастни;
- остра реакция на силни звуци;
- безразличие към ярки, тракащи, свирещи и скърцащи играчки, с които възрастните се опитват да забавляват детето;
- безразличие към стандартните играчки, опит за игра с неподходящи предмети.
С порастването на децата симптомите на аутизма могат да включват:
- липса на реч на възраст 1, 5–3 години при наличие на богат речник и разбиране на разговора на възрастен;
- ехолалия - неконтролирано копиране и многократно повтаряне на звуци, изречени от друго лице;
- персеверация - „засядане“ върху някоя фраза, дума, която детето постоянно повтаря, или емоция, или задача, докато детето неуморно мисли за идеята, която го е погълнала, но не предприема никакви стъпки към постигане на целта;
- отказ да се съобразят с правилата на играта, определени от възрастни или връстници, и този отказ не е мотивиран от личното решение на детето, неговото несъгласие, то просто не разбира защо са необходими някакви насоки и ограничения;
- трудности при възприемането на емоциите на другите хора: децата с аутизъм не разбират защо другите деца се смеят на някоя фраза на учителя или защо момиче плаче, когато дърпат косичката му; Такива деца може да нямат достъп до хумор, сарказъм или ирония;
- липса на реакция към собственото име;
- нежелание за осъществяване на директен зрителен контакт, когато общувате, отговаряте или питате, включително в ситуации с родители или други близки;
- липса на страх или безпокойство при застрашаващи живота или здравето обстоятелства;
- истерия, бурни прояви на емоции при промяна на обичайната среда, при поява на непознати и т.н.;
- неспокоен, тревожен сън с чести събуждания.
Децата аутисти предпочитат да останат сами, не участват в групови дейности и е трудно да ги принудите да правят нещо заедно с други деца. Те се опитват да напуснат, да се скрият там, където няма да бъдат докоснати. Такива деца измислят свои собствени игри, неразбираеми за връстниците си, и постоянно ги играят. Отстрани движенията на дете с аутизъм може да изглеждат странни и безсмислени за хората около него.
В много телевизионни сериали и филми, които показват живота на хора с ASD, героите с аутизъм са представени като странни, но брилянтни герои, които избягват комуникацията, обиждат другите със своята прямота, но показват отлични резултати в професионалните си дейности. В живота, за съжаление, не е точно така: най-често децата с аутизъм развиват умствена изостаналост поради дисфункция на мозъчната кора. Ученето е трудно за тях; те не са в състояние да разберат моделите, да научат правилата или да разберат решението на проблема. Поради проблеми с обучението желанието за самота и изолация се засилва. Такива деца могат да проявят прекомерна агресия, която най-често се проектира върху близките или самите тях. Децата с аутизъм могат да се ухапят, да се порежат или да ударят чужди предмети, ако не успеят.
Въпреки това се случват и ситуации, в които хората с аутизъм имат уникални умствени способности. За съжаление, високата интелигентност не покрива други прояви на болестта: изолация, емоционален дефицит, трудности с абстрактното мислене, склонност към самобичуване и др.
Основният пик на кризата настъпва в юношеството: хормоналните промени в тялото влошават разстройствата от аутистичния спектър, детето, осъзнавайки, че не е като всички останали, се оттегля още повече. В редки случаи се случва обратният процес, когато пубертетът помага на аутиста да стане по-спокоен и уравновесен, което има положителен ефект върху способността за взаимодействие с другите.
Диагностика на деца с аутизъм
Диагнозата се поставя въз основа на дългосрочно наблюдение на дете с признаци на аутизъм и се оценява тежестта на класическата триада на заболяването:
- липса на социално взаимодействие;
- липса или дефицит на комуникационни умения;
- стереотипно поведение (обсесивни движения, навици и др.).
За да се определи тежестта на симптомите, родителите са помолени да попълнят специални въпросници. Те помагат на специалистите да оценят поведението на детето, да идентифицират специфични симптоми, характерни за определена група заболявания, и да анализират съществуващите показатели.
След това се извършва комплекс от инструментални изследвания, който включва:
- електроенцефалография;
- ултразвуково изследване на мозъка (възможно само при наличие на отворена голяма фонтанела);
- ядрено-магнитен резонанс на мозъка.
Задължителна е консултацията с аудиолог, офталмолог, УНГ лекар, както и с логопед и невролог.
Корекция на аутизъм при деца
Патологията не може да бъде излекувана и няма лекарства, които да нормализират напълно поведението на аутист. В момента се използва комплексна терапия, която включва цял списък от специализирани дейности, които помагат на деца с различни форми на разстройства от аутистичния спектър.
Той включва следните направления:
- психологическа подкрепа, чиято цел е социална адаптация на детето, обучение на умения за взаимодействие с външния свят, работа с проблеми с комуникацията и разпознаване на емоционалното състояние на други хора;
- педагогическо обучение, насочено към попълване на речниковия запас, развиване на умения за използване на различни инструменти на говоримия език и развитие на абстрактно мислене;
- внушаване на умения за самообслужване, от които децата с аутизъм се нуждаят, за да се чувстват удобно и безопасно в обществото;
- лекарствена подкрепа, насочена към коригиране на определени поведенчески аномалии, по-специално немотивирана агресия, повишена тревожност, подозрителност, синдром на обсесивни движения, нарушения на съня, истерия и др.
Правилната диета при деца с аутизъм също играе роля за нормализиране на състоянието на децата с аутизъм: характеристиките на биохимичния метаболизъм предписват избора на диета за детето, която е богата на лесно смилаеми компоненти и лишена от вещества, които не се приемат от тялото, по-специално, млечни продукти, глутен и казеин.
Като част от корекционната, игрова и трудова терапия могат да се използват индивидуални и групови занимания с психолози, логопеди и учители. На родителите на такива деца се препоръчва домашно обучение или прехвърлянето им в специализирани класове/училища, в които работят учители и психолози, които знаят как да взаимодействат с ученици с разстройство от аутистичния спектър.
Вижте още дали можем да предпазим детето от аутизъм и причината за една трета от аутистите. Задължително в такъв случай трябва да имате правилен подход към дете с аутизъм.