Валдорфската система на обучение представлява нещо съвсем различно от познатите ни методи на обучение в училищата. В подобно училище в центъра на вниманието се поставя не учебният материал, а детето и неговите нужди и потребности, неговите таланти и желания за развитие.
Главното, на което Валдорфската педагогика залага е желанието да се излезе от теоретичната рамка на обучение и да се обърне повече внимание на особеностите на всяко детенце. Според тази педагогика, за да научиш детето на нещо, първо трябва да му представиш творческата страна на нещата. Така например, изучавайки буквата О, децата първо я рисуват, след това идва ред на танцуването под формата на хоро и накрая - на писането.
Човекът измислил този метод на обучение за децата се нарича Рудолф Щайнер, роден в Австрия. Според неговата философия детето трябва винаги да е в центъра на обучението. Обучението в това училище разделя детството на няколко етапа, които са определени от Жан Пиаже.
1. Ранно образование – тогава децата трябва да се научат на повече практически дейности, да развият имитацията, да се научат да използват сетивата си.
2. Елементарно училище – това е възрастта между 7 и 14 години. Тогава се има за цел децата да развиват най-вече своето въображение. Изключително силно се набляга на артистичните им изяви и желания.
3. Период на юношество – в този период се набляга най-вече на усвояване на етическо мислене, разсъждения, социална отговорност.
По време на предучилищната възраст на дечицата вози вид педагогика набляга най-вече с примери и чрез подражание. В началното Валдорфското училище се изучават чужди езици, има ръчен труд, различни видове изкуства. Планът е съобразен с всяко дете индивидуално.
Във Валдорфското училище има учебници и програма, по която се движат учебните процеси, но тя всъщност не е най-важната. Централна фигура в този вид обучение е учителят.
Хубавото във Валдорфската педагогика е, че родителите работят заедно с учителите и съответно със своите деца. Всички предмети, които сме изучавали в училище са част и от Валдорфското училище – математика, биология, български и т.н, просто подходът е различен.
Но чрез него децата се научават не само на тези основни и важни неща, те изучават изкуства, разбират кой е техният талант и как да го развиват и пр. Децата се разглеждат отделно – всяко мъниче е уникално и има своите заложби и желания.
Първото такова училище е отворило врати през 1919 г. В България за сега има само едно Валдорфско училище в София.