Жените все по-рано влизат в менопауза и основната причина за това са химикалите, които ежедневно използваме, както и прилагането на някои козметични средства, твърди се в американско проучване. Изследването е дело на учени от университета във Вашингтон.
Някои химикали, които всеки човек има в дома си, могат да ускорят влизането в менопауза до четири години, твърди един от учените и ръководител на изследванията доктор Амбър Купър. Специалистите са анализирали кръвта и урината на повече от 31 хиляди жени, които са на възраст между 45 и 55 години.
Резултатите показват, че дамите с по-висока концентрация на химикали в организма са влезли в менопауза по-рано от останалите – между 1.9 и 3.8 години по-рано. Най-често причинители за това са фталатите, които се слагат в парфюмите, спрейовете, който жените използват за косите си и пр.
Какво представляват фталатите?
Това са химикали, които се използват, най-общо казано, за омекотяване на пластмасата и могат да се срещнат в най-различни продукти за лична хигиена. Можете да ги откриете не само в козметичните магазини, но и аптеката и навсякъде в домовете ни – дамската чанта, банята и т.н.
Тези химикали влияят на репродуктивните функции и пречат на работата на яйчниците, обясняват учените. Те са изследвали и жени, които са над 30-годишни. При някои от тях също са открити вредни вещества в урината и кръвта, затова и рискът от преждевременен климактериум при тези жени се увеличава до шест пъти.
Специалистите обясняват, че тези изследвания не доказват пряка връзка между химикалите и ранното навлизане в менопаузата. Минали проучвания доказваха, че съществуват определени материи, които имат лошо влияние върху хормоните.
Тези материи са навсякъде около нас, същото се оказва и за химикалите. Или иначе казано – единствено от нас зависи дали ще ограничим навлизането на тези вещества в ежедневието ни.
Ръководителят на изследването съветва дамите да избягват парфюмите, в които има фталати и да се използва натурална и биокозметика.
Храната също е много важна роля – всякакви полуфабрикати трябва да се премахнат от менюто. Идеята на изследването е не да плаши жените, а да ги накара да се замислят, твърди ръководителят на проучването.