Карането на колело в големия град е не само практично, но и много полезно. То може да ни предпази от редица заболявания и да ни спести много главоболия. Това твърдят учените от британския Институт по сърдечно-съдови и медицински науки. Според ново тяхно проучване колоезденето намалява риска от рак, сърдечни проблеми и дори удължава живота с повече от 10 години.
Според техен анализ редовно каращите колело са 45% по-малко застрашени от рака и 46% по-малко заплашени от сърдечни заболявания. Също така рискът от преждевременна смърт пада с 41%. Твърденията на британците се основават на мащабно проучване, обхванало повече от 250 хиляди жители на Острова.
Проучването им показва още, че колоезденето дори и на кратки разстояния е далеч по-полезно от ходенето или използването на обществен транспорт.
Въз основа на тези данни британските учени призовават за бърза промяна в политиката на градските власти спрямо велосипедистите. Те призоваха за изграждането на повече велосипедни алеи, места за паркирането на колелета и отстъпки за каращите полезните превозни средства в големия град.
По данни на Евростат едва 6% от европейците редовно отиват с колело до работа, а едва 3% карат всеки ден. Мнозина се отдръпват от полезния спорт заради тежкия трафик, липсата на места за паркиране и не на последно липсата на толерантност от страна на шофьорите.
Според учените колоезденето осигурява равномерно и качествено натоварване на голяма част от тялото. То развива мускулатурата и насища тъканите с кислород. Това освен че предпазва от заболявания, засилва имунитета и предотвратява бича на новото време – заседяването.
Колоезденето е много по-полезно от ходенето, защото велосипедистите са склонни да пътуват по-далеч. Ходенето от друга страна е упражнение с много по-ниска интензивност, казва авторът на проучването д-р Карлос Моралес.
Физическата активност спомага за намаляване на риска от рак и въпреки че изследователите са предпазливи да са прекалено категорични с твърденията си, тяхното проучване помага да се подчертаят потенциалните ползи от ежедневното колоездене.