Както и при другите умения в етапите на развитие при децата, възрастта, на която учат езика и започват да говорят, може да варира. Много бебета мърморят мама и тати много преди първия си рожден ден, а повечето малки деца могат да кажат едва около 20 думи на 18 месечна възраст.
На какво дължи, когато 2-годишният човек още не говори или успява да свърже само две суми в словосъчетание? Да знаят какво е нормално и какво не е в развитието на речта и езика, може да помогне на родителите да разберат дали има причина за безпокойство. И дали има опасност за забавено речево развитие при децата им.
Как се различават речта и езика?
Речта е словесно изразяване на езика и включва артикулация (начинът, по който се формират звуците и думите). Езикът е цялата система за даване и получаване на информация по смислен начин. Това е способността за разбиране и изразяване, чрез комуникация - вербално, невербално и писмено.
Кога децата развиват умения за говор и език?
Етапите на развитие на речта и езика са еднакви за всички деца, но възрастта, в която те ги развиват, може да варира много. Те са условно разделени на следните възрасти:
Преди 12 месеца
До първия рожден ден бебетата трябва да използват своите гласове, за да се свържат с околната среда. Гукането и бръмченето са ранни етапи на развитието на речта. На около 9 месеца бебетата започват да създават свързани звуци и да казват думи като мама и тати (без наистина да разбират какво означават тези думи).
Преди 12-месечна възраст бебетата също трябва да обръщат внимание на звука и да започват да разпознават имената на общи предмети. Бебетата, които наблюдават внимателно, но не реагират на звука, могат да показват признаци на загуба на слуха.
От 12 до 15 месеца
Децата на тази възраст трябва да имат широк спектър от звуци в речта си (като п, б, м, д или н), започват да имитират звуци и думи, които чуват. Думи като бебе и топка обикновено са на първо място. Те също така трябва да могат да разбират и следват прости указания в една стъпка (Моля, дайте ми играчката и т.н.).
От 18 до 24 месеца
Повечето (но не всички) малки деца могат да кажат около 20 думи от 18 месеца и 50 или повече думи до момента, в който навършат 2. До около същата възраст децата започват да комбинират две думи, за да правят прости изречения. Едно 2-годишното дете трябва да може да идентифицира предмети; да посочи очи, уши или нос, когато го попитат; да следва указания от две стъпки, като Вземи играчката и ми я подай.
От 2 до 3 години
Родителите често виждат огромно речево развитие при детето си. Речникът на малкото дете трябва да се увеличи и той или тя трябва редовно да комбинира три или повече думи в изречения. Разбирането също трябва да се развие - от 3-годишна възраст едно дете трябва да започне да разбира какво означава да го сложиш на масата или да го сложиш под леглото. Децата също трябва да започнат да идентифицират цветовете и да разбират описателни понятия.
Какви са симптомите на забавено речево развитие при децата? Ето някои неща, за които трябва да внимавате. Обадете се на вашия лекар, ако детето Ви:
до 12 месеца: да не използва жестове, като например да посочи нещо или да каже: чао
до 18 месеца: изпитва затруднения да имитира звуци
до 18 месеца: предпочита жестовете, като начин на общуване
до 2 години: може да имитира само реч или действия, но не произвежда спонтанно думи или фрази
до 2 години: не може да следва прости указания
до 2 години: има необичаен тон на гласа (като прегракналост или носово звучене)
Родителите и близките, които познават детето, би трябвало да могат да разберат около половината от речта на детето на 2 години и около три четвърти на 3 години. До 4-годишна възраст, детето трябва да бъде разбрано дори от хора, които не го познават.