Експертите са установили, че сънят с продължителност по-малко от девет часа, късното заспиване и отсъствието на режим на съня, влияят върху училищната успеваемост на децата.
По-голямата част от децата фактически спят по-малко часове от препоръчваните за тяхното интелектуално развитие, което се влошава, защото недостатъка на сън не се възстановява.
Независимо че децата спят почти осем часа, техните навици за сън показват, че около 70 процента от тях се прибират вкъщи след девет часа вечерта поне три дни в седмицата или пък си лягат да спят след единадесет часа поне четири дни седмично.
По същество децата, които спят по осем или девет часа, показват по-слаба успеваемост от тези, които прекарват в сън от девет до единадесет часа в денонощието.
По-дългият сън и стриктният режим на лягане, според експертите, повишават училищната успеваемост на децата. Загубата на няколко часа сън и лошите навици имат отрицателно въздействие върху общите способности, които са важни за успеваемостта.
Обаче това не се отразява толкова силно върху специфичните способности като паметта, познанието и мотивацията, които се влошават по-осезаемо при нередовен сън.
Недостатъчните часове сън влошават успеваемостта на децата в лингвистичните знания, граматиката, правописа, ключовите аспекти на организацията и разбирането на текстове.
Това са основни способности и ако ученикът поради недостиг на сън започва да има проблеми в тази област, това може да окаже влияние и върху всички останали предмети.