Бебетата растат с невероятна бързина. С всеки изминал ден могат да правят все повече и повече неща. Усмихват се, гукат, движат се и растат. Научават се на пляскат, да махат за „чао” и да изразяват емоциите и желанията си. След този период следва този на първите истински думи.
Един от най-забележителните периоди на израстване на детето настъпва около единадесетия месец. То започва да възприема какво му се говори, а желанието за комуникация се засилва неимоверно.
Първите думички могат да се очакват около първата годинка на детето. Това, разбира се, е ориентировъчно - някои деца започват по-рано, други по-късно. Това не бива да ви притеснява. Ако изговарянето на смислени думички да се забави, може да се консултирате със специалист.
Едно от най-погрешните схващания е, че късното проговаряне говори за забавено умствено развитие. Това е напълно погрешно. Има деца, които проговарят една след 3-годишна възраст и нямат каквито и да било проблеми. Разбира се, има и случаи, в които това е проблем, но той обикновено е придружен с други съпровождащи признаци, които подсказват, че нещо не е наред.
Правилното развитие е ключов фактор при проговарянето. Още през първите три месеца, детето започва да издава звуци, които преминават в гукане, резултат от създалата се емоционалната връзка и общуване между него, майката и останалите хора.
Между 3-ия и 6-ия месец детето постепенно започва произнася звукосъчетания, в които се съдържат съгласни – ма-ма, та-та, ба-ба, тя-тя и т.н.т.
Между 8-ия и 9-ти месец, след като започва да разбира какво му се говори, детето се опитва да подражава на говора. То започва да се опитва да повтаря думите на околните. Опитите са многократни, тъй като то все още не може да говори правилно, точно, ясно и с цели думи.
Първите осмислени думи биват изречени между 9-ия до 12-ия месец. В този период, в речника на детето навлизат между 5 и 10 думи. До година и 6 месеца то вече разбира по-голямата част от нещата, които му говорят близките, но все още говори малко. Обикновено в една дума влага всички свои желания, като: „Мамо”, което може да значи, „Мамо, ела”, „Къде е мама? ” и други.
Истинското проговаряне става до втората годинка. Въпреки че произношението все още куца, детето започва да свързва първоначално две, а след това и повече думи в изречение. През 3-та година броят на думите, които детето употребява, стават все повече. В края на 2-та година в речника му има 300-400 думи, а в края на 3-та - над 1500-1600 думи. Това е доста значителен скок в развитието на речта на малчугана.