Предменструален синдром

Предменструален синдром

Какво представлява предменструалният синдром

Предменструалният синдром, наричан още пременструална болест и синдром на пременструалното напрежение представлява сбор от различни физиологични и емоционални симптоми на стрес и неразположение, които се проявяват преди и по време на женската месечна менструация. Причина за състоянието ПМС са проявяващи се циклични хормонални промени в женското тяло, които се наблюдават в двуседмичния период между овулация и появата на менструация.

Според статистически данни изключително голяма част от жените в овулация – около 80% страдат от ПМС. При жени, които приемат контрацептивни средства, съдържащи естроген и прогестерон може да се наблюдава и скрит предменструален синдром. При 5% от жените това ежемесечно състояние пречи и нарушава качеството на нормалния им живот.

Все още не са открити точните причини, които причиняват предменструалния синдром. Според някои теории състоянието се дължи на прогестеронова недостатъчност, намаляване на ендорфини, нарушения в обмяната на протеогликана и серотонин, хипогликемия, недостатъчност на витамин В. Стресът, високата консумация на кофеин и алкохол също утежняват положението.

Симптоми при предменструален синдром

Симптомите на това състояние са строго индивидуални за всяка една жена. Най-честите оплаквания са задържане на течности и повишаване на килограмите, подуване на корема, тревога и напрегнатост, главоболие и силна умора. Гърдите стават болезнени на допир. Настроенията се сменят често, възможно е да се стигне до депресия и проблеми със съня. Апетитът се променя, засилва се желанието за консумация на сладки изделия.

Изброените симптоми се наблюдават през т.нар. лутеална фаза – от 14 до 28 ден, настъпва след овулацията. В някои случаи на предменструален синдром симптомите са изключително тежки, проявяват се и психични изяви като силна депресия, чувство за самокритика и безпомощност, тревожност или гняв, раздразнителност, плач и трудно съсредоточаване. Тези прояви алармират за форма на предменструалния синдром, който протича с отделен психиатричен проблем – предменструално дисфорично разстройство. В редица случаи става въпрос за наслагване на нелекуван психиатричен проблем и оплаквания, които са характерни за менструацията.

Диагностициране на предменструален синдром

Не се прилагат специални лабораторни изследвания, които да потвърдят наличието на ПМС. Препоръчва се жени, които страдат от този проблем да си водят дневник на появата на симптомите, тяхната продължителност и дните на самото менструално течение. Възможно е да се наложи провеждането на някои изследвания, които ще разграничат предменструалния синдром от някои заболявания, като хранителни разстройства, синдром на раздразненото черво, ендометриоза и други, които могат да протичат с подобни прояви.

Лечение на предменструален синдром

При тежката форма на предменструален синдром, която пречи на нормалния живот, жената трябва да посети лекар. Единствено той може да установи причините и да назначи подходящо лечение на болезнените симптоми.

Медикаментите, които се назначават най-често са диуретици и психотропни препарати. Психотропните агенти са важни, защото влияят върху серотонина и повишават нивото му в мозъка. Приемът им става в лутеалната фаза, 14 дни преди менструация или непосредствено преди появата на очакваните болки. Понякога се назначават и нестероидни противовъзпалителни средства, които блокират високите нива на простагландини при ПМС. Прилагането на ниски дози естрогени и прогестерон е противоречиво, защото в някои случаи облекчават симптомите, а в други ги изострят допълнително.

Облекчаване на предменструален синдром

Редовен спорт

Редовната физическа активност е важен фактор, който би облекчил състоянието. Хубаво е тя да не се извършва само по време на болките, а поне два или три пъти седмично. Препоръчват се разходки и плуване, аеробика и всякаква друга умерена физическа дейност. Твърди се, че движението спомага за освобождаването на ендорфини, които от своя страна повишават настроението, паметта и спират болката. Сама по себе си физическата активност влияе положително върху вашето сърце, тегло и общото здравословно състояние.

Предменструалният синдром може да бъде предизвикан и от излагането на стресови ситуации. Жената трябва да се опитва да ги избягва и да устрои ежедневието си по различен начин. Важна роля играе подкрепата от семейство и приятелите.

Хранене при предменструален синдром

Храненето е другият важен момент, на който трябва да се обърне специално внимание. Препоръчва се избягването на солени храни, които водят до задържане на течности. Особено важно е тези храни да се ограничат около дните, в които се очаква появата на симптомите. Сладките изделия също да се намалят и да се заменят с прием на повече плодове. Зеленчуци, зърнени храни и немазните меса трябва да присъстват в ежедневното меню. Порциите трябва да бъдат малки и приемани на по-малки интервали от време. Хубаво е да се увеличи приемът на калций, чрез консумацията на мляко и млечни продукти. Тютюнопушене, алкохолът и кофеинът задълбочават симптомите, затова трябва да се избягват.

Народна медицина при предменструален синдром

Адамово дърво, гроздовидна алктея и женският женшен подпомагат регулирането на хормоналния баланс. Могат да се приемат под формата на чайове. Отварата от жълт кантарион и маточина успокояват нервното напрежение. Запарва се по 1 ч.л. от тези билки в чаша вода, сместа се прецежда и се пие три пъти дневно. Настойката от полски хвощ помага за извеждането на излишната вода от организма. Цветовете и листата на червена боровинка са много полезни при ПМС. Смесват се 1 ч.ч. листа и 1 ч.ч. вода. Сместа ври 15 минути на тих огън и се прецежда. Пие се три пъти дневно.

Статията има информативен характер и не замества консултацията с лекар!

Рейтинг

4.7
Общо 3 гласували
5 2
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Камелия
Камелия
05.01.2014 22:36
Имам ужасни болки. Повръщам, левият ми крак изтръпва, не мога дс се движа. Призлява ми от топло или аромати. Мразя всички.Нищо не ми се яде, повръщам всичко погълнато. В тези дни не ходя на работа, а когато учех, съответно отсъствах. Закон.Треньор съм по професия, така че активността ми е завишена. Моля, приемам съвети.
0
0