По-опитните от нас вече знаят – няма месторабота, където в някакъв момент от живота да не се появяват конфликти между колегите. Конфликтите са нещо нормално и се пораждат заради различията между хората.
Те дори са градивни, когато водят до подобряване на средата на работа и взаимоотношенията. Ние не можем да предотвратим на сто процента тяхната поява, но можем да изберем стратегия за ефективно справяне с тях и мъдър избор за разрешаването им.
Ето нашите съвети за мъдро решаване на конфликти с колегите.
Говорете честно и открито
Много по-добре е да заявите позицията си във връзка с конфликта честно и открито, отколкото да участвате в сплетни, клюки и шушукания зад гърба на хората, въвлечени в проблема с колегите. Още по-добре е да говорите първо лично с тях, излагайки ясно своята теза по въпроса. Но не забравяйте – не се карайте, не повишавайте тон, не викайте, не обвинявайте – говорете спокойно, с уважение и без излишни емоции.
Използвайте твърди аргументи
Ако влезете в конфликт с колега, важно е да разясните много ясно вашата позиция и да я защитите със стабилни аргументи. Използвайте факти, нагледни данни и статистическа информация. Колкото по-здрави аргументи имате във ваша полза, толкова по-категорично може да защитите себе си и гледната си точка. Представете на опонента си на ясен и достъпен език мнението си, така че да елиминирате евентуално неразбиране на посланието.
Обърнете се за съдействие към висшестоящите
Когато проблемът не може да бъде разрешен мъдро и по разумен начин, потърсете съдействието на по-висшестоящите в йерархическата стълбица на местоработата ви. Най-добре е това да е прекият ви шеф. Отговорност на мениджъра е да се справя с конфликтите сред служителите в името на ползотворен и високопроизводителен работен процес.
Уведомете опонента си, че ще се обърнете за съдействие към човека, на когото сте подчинени. Помолете го да участва и той, за да обсъдите всички заедно конфликта. Така няма да бъдете обвинени в двуличен подход и клевета.
Използвайте съдействието на специалисти
Понякога най-мъдрият начин за справяне с конфликта е използването на консултация със специално обучен за решаване на конфликти специалист. Съществтуват фирми за коучинг при разрешаване на конфликти, които съдействат на служителите, изпаднали в подобни ситуации.
Предимството е, че лицето извън фирмата вижда нещата от съвсем различен ъгъл, а също – че разполага с многобройни и ефективни техники, разработени специално за разрешаването на проблеми между колегите.
Това ще ви помогне да се радвате на успех и да следвате спокойно развитие в кариерата.