Дислексията представлява специфично нарушение в способността за учене, което е свързано с процесите на преработка на информация. Това ограничава придобиването и в същото време развитието на грамотността на детето и води до сериозно несъответствие между очакваните за възрастта и реалните постижения в училище.
Дислексията засяга онази част на мозъка, която отговаря за речта и съответно води до различия в начина на обработване на информацията. Дислексията се проявява изключително многостранно, но главно се изразява в затруднение с лексиката, най-вече при четене и писане. Смята се, че около 20% от хората страдат от този проблем.
В голяма част от случаите се изразява в проблеми при писане, четене и математиката. Хората с дислексия виждат буквите разбъркано и обърнати наобратно или усвояват учебния материал сравнително бавно и със затруднение. Тези проблеми в никакъв случай не означават, че страдащите от дислексия са глупави или умствено изостанали.
Симптоми при дислексия
Първата индикация за дислексия е липсата на говор. Тя се изразява в това, че детето не произнася никакви думи преди да навърши една година, а понякога преди година и половина, две, три и дори повече години.
Други симптоми при дислексията са смесване на звуковете и объркване на буквите; неуверен говор, заекване или объркване на думите; трудности при обуване и завързване на обувките; многократно повтарящи се ушни инфекции; трудно ориентиране в посока ляво-дясно; незрял говор; трудности при изписване на азбуката в последователен ред; детето избира водещата ръка, едва при навършване на 7-8 години; трудно запомняне на римуващи се думи.
Важно е да се отбележи, че хората с дислексия не правят еднакви грешки, но правят еднакви по смисъл грешки. Пример за подобни са способността да четат дума на една страница, но на другата не могат да я разпознаят; познаване на писмената форма на една дума, но не могат да я произнесат на глас.
Личностното развитие на децата с дислексия може да бъде белязано от различни крайности - маниакална подреденост или разпиляност; стремеж към перфекционизъм и силно чувство за подреденост; твърде висок или твърде нисък праг на болката.
Диагностициране на дислексия
Прилагат се специфични невроизобразяващи методи, които предоставят важна информация относно характеристиките на четенето при здрави и при хора и при такива с дислексия.
При дислексията се открива различие във функционалната свързаност на самата мозъчна кора, поради което тези хора използват други по-малко ефективни и второстепенни мозъчни области за четене.
Даннните, получени от функционалните образни изследвания при дислексия, сочат намалена активност на задномозъчните речеви зони в лявата хемисфера, както и компесаторна хиперактивност на фронталната област.
Както скринигов тест за дислексия при деца в начално училище може да се прилага четенето на глас в лекарския кабинет. Четенето на глас е сензитивен метод за оценка на плавността и точността на четенето.
При по-големите ученици и вече завършили обучението си индивиди най-важният симптом, който сочи дислексия, е бавното четене и писане.
Лечение на дислексия
На първо място семейството и учителите трябва да се запознаят с подробна информация за проявите и причините за дислексия и в същото време да разграничат дислексията от интелектуален дефицит. Необходимо е да се разработи специална програма за специализирано обучение на лицето с дислексия.
В някои случаи се налага прилагането на психотерапия, която има за цел ограничаването на тревожността и депресията. Необходимо е да се утвърдят силните страни на интелекта. Прилага се и медикаментозно лечение с ноотропни средства.
Съществуващите терапевтични програми главно са насочени към подобряване на разпознаването на чути срички и думи; разбиране на връзката между буква и звук; плавност на четенето.
Терапевтичното поведение при дислексия в по-горни класове или във висше образование са насочени към адаптиране на средата към проблема. Това включва отпускане на допълнително време за тестове или самостоятелна работа, които изискват четене и писане, звуково записване на лекциите.
Прогноза при дислексия
Важно е да се отбележи, че дислексията не е преходно, а трайно нарушение. Над 70% от учениците с дислексия в трети клас продължават да изпитват затруднения и като възрастни хора. Прогнозата значително се подобрява при ранно поставяне на диагноза и прилагането на интензивна терапия.
Статията има информативен характер и не замества консултацията с лекар!