Последици от липсата на физическа активност

Затлъстяване

В наши дни повечето хора трудно могат да отделят внимание на своето здраве, а то е най-важното. Наред със спазването на здравословен хранителен режим е от изключително важно значение да се наблегне и на физическата активност.

Заседяването е бичът на 21 век - ставайки от леглото ние се озоваваме в седнало положение на път за работа, след това прекарваме 8 часа зад бюрото, а връщайки се у дома сядаме на дивана пред телевизора. Това е омагьосан кръг, който може да нанесе много вреди на тялото.

Повечето жени са прекалено заети както с професията, която практикуват, така и с почистване на дома, с готвене, с отглеждане на деца и с безброй друг семейни занимания, че рядко им остава време да помислят за себе си.

Ако искате обаче да се чувствате физически и психически добре, е важно да наблегнете и на физическата активност, а не само да се впускате в досадни и мъчителни диети. Ето някои истини относно физическата активност, които са се доказали във времето и които е редно да знаете:

Липсата на физическа активност способства за развиването на редица заболявания или за задълбочаването на вече проявили се болести. Особено важна е за хората, страдащи от наднормено тегло или от диабет.

Спорт

Системната физическа активност е неизчерпаем източник на здраве, бодрост, сила, младост и красота за всеки един човек.

Липсата на физическа активност, особено при хората на възраст от 25 до 30 години, води до затлъстяване, прегърбване, поява на целулит при жените, губене на младежкия вид на кожата и др. Заради липсата на физическа активност поетите калории не могат да бъдат изгорени, което е сред основните причини за наддаване на излишни килограми.

Рискът от сърдечен удар е значително по висок при хора, които прекарват повече време в седнало положение. Рискът от ранна смърт в резултат на сърдечно-съдов инцидент е по-голям при обездвижване.

Като цяло заседналият начин на живот увеличава значително риска от преждевременна смърт не само в резултат на сърдечен проблем, но и на различни други здравословни проблеми. За съжаление според учените активността след работа не е достатъчна да компенсира цял ден седене на бюрото.

Продължителното заседяване влошава и кръвообращението. Ако тялото цял ден е в седнало положение, мускулите се отпускат и с течение на времето кръвообращението значително се влошава. Кръвта постепенно засяда в краката и те започват да се подуват, наблюдават се разширени кръвоносни съдове, които са сериозен признак за кръвен застой. Кратко раздвижване или разходка на всеки час седене може да помогне да се облекчи този иначе сериозен проблем.

В резултат на заседяването се увеличава рискът от развитие на различни хронични заболявания. Според СЗО голям процент от случаите на рак на дебелото черво и рак на гърдата са резултат именно от заседнал начин на живот.

Не е задължително да прекарвате по 1- 2 часа във фитнес залата или да отделяте по толкова време за друг вид спорт. За физическа активност се приемат всички движения като разходка, танцуване, почистване на дома, излет сред природа или работа в двора. Необходимо е обаче този вид физическа активност да е ежедневна.

За едни от най-добрите спортове, при които вземат участие на практика всички мускули от Вашето тяло, се считат плуването, бягането и карането на ски.

Ако не разполагате с достатъчно време, за да тренирате в зала, можете просто да направите един 15-минутен джогинг или една 30-минутна разходка с по-бързо ходене. Ако пък разполагате с по-дълга обедна почивка се старайте да излизате навън и да се разхождате, а не да прекарвате свободното си време отново пред компютъра. Винаги, когато имате възможност, се старайте да сте физически активни, за да може да се намали вредата от прекомерно заседяване.

Ако начинът Ви на живот се определя като заседнал, не се втурвайте веднага в тежки натоварвания. Започнете с по-лека физическа активност и за по-кратно време и постепенно увеличавайте както времето, така и натоварването.

Липсата на физическа активност може да е с много сериозни последствия за хората, страдащи от диабет, тъй като тя увеличава нивото на кръвната захар и влошава чувствителността на организма към инсулина. Смята се, че кратките разходки след вечеря подобряват инсулиновата резистентност и подобряват състоянието на диабетиците. Дори и да не страдате от това коварно заболяване, избягвайте да лягате веднага след като сте се нахранили, защото тялото се затруднява с обработката на храната. Възможно е да възникнат чревен дискомфорт, подуване на корема и проблеми със съня.

Макар ежедневието да е все по-забързано, а времето все по-ограничено, опитайте си да останете физически активни и така да нагодите графика си, че да имате движение всеки ден. Това ще ви предпази от редица здравословни проблеми на по-късен етап от живота.

Имайте предвид, че веднъж възникнали, някои заболявания няма как да бъдат излекувани. Заложете на превенцията, която е най-добрият начин да избегнете прием на медикаменти и да поддържате качествен начин на живот.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати