Каква захар да използваме?

Каква захар да използваме

Свикнали сме несъзнателно да добавяме много захар навсякъде - в кафето, в сладкишите, чая и така нататък. Никога обаче не се замисляме какви алтернативи имаме пред себе си и какви видове захар съществуват. Така например тя може да бъде бяла, кафява, на бучки, тръстикова захар и други. Коя захар да изберем и коя от тях е по-полезна или е най-добре да ограничим нейният дневен прием?

Каква захар да използваме?

Кафявата захар е може би една от най-древните, като още в миналото са я използвали. По цвета можем да разберем и колко са органичните примеси в нея, като колкото по-тъмна е тя, то толкова са повече те. Съответно, колкото по-бяла е захарта, толкова по-пречистена е захарта. Кафявата е богата на редица микроелементи, като например желязо, калий, калций.

Интересен факт, който може би далеч не всички знаят, е това, че в бялата се съдържат белтъчини, пектин, желязо, магнезий, както и редица органични киселини. Захарта е нужна на организма ни, за да се извършва нормално обмяната на веществата. Тоест има ползи от захарта, като все пак е важно да не прекалявате и тя да е в минимални количества.

Днес СЗО (Световната здравна организация) определя количеството от 40 килограма на година като безвредно за нашето здраве, но все още се водят различни спорове по тази тема и съществуват разнообразни мнения.

Гликемичният индекс на захарта е близо 80 единици, като така нашето тяло не трябва да харчи енергия за усвояването на глюкозата и нейното разграждане. Всичките тези калории в този продукт се превръщат в енергия (или телесни мазнини) без ни най-малка загуба.

Интересен факт е, че за да усвоите захарта в една малка газирана вода, то затова ще са нужни около 30 минути на организма ни. Така например за сравнение една порция месно ястие с гарнитура, която съдържа същото количество килокалории, се усвоява в рамките на 4-5 часа.

Захар мусковадо е много полезна

Въпреки често срещаното погрешно схващане, разликите между различните видове захар са минимални. Броят на килокалориите в грам захар и гликемичният индекс не се влияе от цвета на захарта и растението, от което е извлечен този естествен подсладител (тръстика или цвекло). Има само една разлика, която може да се отбележи, а именно по-лекият вкус, който има кафявата захар.

От друга страна, голяма част от хората вярват, че медът е здравословен заместител на захарта. Това обаче не е така, защото той реално е 80-85% чиста захар, докато кафявата например е 98% глюкоза. Естествено, ако не прекалявате със захарта или меда, то никой от двата продукта не може да нанесе някакви негативни последици на здравето ви.

Въпреки това захарта е продукт, който може да доведе до нарушаването на естествените механизми за контролиране на усещането за глад. Резултатът от това е преяждане, а именно започвате да искате все повече и повече сладки храни. Не подценявайте тези потенциални вреди от захарта.

Заместителите на захар дават възможност да се маскира един вид този проблем, но те не го отстраняват или решават изцяло. Следователно единственият изход е да не прекалявате, като е най-добре да си хапвате повече от полезните плодове.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати